Operatie slimme meter gaat van start

De komende drie jaar krijgen alle klanten van Ennatuurlijk een slimme warmtemeter. Dit is een enorme operatie waarbij we 70.000 oude meters vervangen en ondersteunende communicatie- en datasystemen aanleggen. Zo maken we onze warmtenetten nog duurzamer en efficiënter. Vandaag tekenden we daarvoor een samenwerkingsovereenkomst met de beste partners. Een gesprek met assetmanager Thomas Toussaint die de uitvoering gaat coördineren.
 

Tekst

Allereerst: waarom slimme warmtemeters?


“In 2050 wil Nederland CO2-neutraal zijn. Ennatuurlijk is al begonnen door samen met gemeentes, woningcorporaties, huurders en woningeigenaren de schouders eronder te zetten. Steeds meer mensen en bedrijven maken gebruik van onze warmtenetten. De ontwikkeling van warmte uit lokale energiebronnen gaat sneller. Elke dag werken we samen met onze klanten aan duurzamere warmte voor morgen. Daarbij hebben we inzicht nodig in hoe onze warmte wordt geleverd. Wat kan er efficiënter? Zijn er storingen of lekkages? 

Media
Slimme meter
Tekst

De slimme meter helpt ons en onze klanten om de levering continu te verbeteren, zodat het verwarmen van huizen en bedrijfspanden vandaag goed is geregeld en morgen nog duurzamer wordt. Daar hoort ook bij dat we zorgvuldig met energie omgaan. Een eerst stap is dan ook om onze klanten inzicht te geven in hun warmteverbruik. Ook daarbij helpt de slimme meter. Klanten ontvangen elke maand een verbruikskostenoverzicht waarin ze kunnen zien wat hun warmteverbruik is met de daarbij horende kosten. En dat inzicht leidt tot energiebesparing blijkt uit de praktijk. Dat we juist nu gaan starten met de metervervanging heeft ook te maken met Europese wetgeving. Die stelt dat alle meters vanaf 1 januari 2027 op afstand uitleesbaar moeten zijn. Dus gaat we dit voor onze klanten zo snel en efficiënt mogelijk regelen. 

Tekst

Wat komt bij de overstap op slimme meters kijken?

“Een meter slim maken vraagt meer dan alleen een meter vervangen. We hebben een communicatienetwerk nodig dat de slimme meter uitleest. En een dataplatform dat de meetgegevens ontvangt en opslaat. Daarnaast is de vervanging zelf een enorme logistieke operatie. Zo’n groot project kunnen we niet alleen, daarvoor hebben we sterke samenwerkingspartners nodig. En die hebben we na een uitgebreide selectieprocedure gevonden. De firma Kamstrup levert de warmtemeters en installatiebedrijf Brinck, onderdeel van Heijmans, gaat de meters installeren. De gekozen partners voldoen aan een groot pakket eisen en bieden oplossingen waar we heel blij van worden.”
 

Tekst

Wanneer gaat de metervervanging van start?

Ennatuurlijk heeft in Nederland ruim 85.000 particuliere en klein-zakelijke klanten. De afgelopen jaren plaatsten we 12.500 meters die al slim zijn, maar die nu nog werken als een gewone meter. Zodra de communicatienetwerken en het dataplatform klaar zijn, kunnen we die activeren. De vervanging van de oude meters doen we per regio, te beginnen in juni 2021. In 2024 zijn we klaar en kunnen al onze klanten profiteren van alle voordelen van de slimme meter.
 

Tekst

Waarom waren goede partners zo belangrijk?

“We willen dat de omschakeling naar een slimme meter zo vlekkeloos mogelijk verloopt. De Kamstrup-meter staat voor hoge kwaliteit en betrouwbaarheid. En installatiepartner Brinck zorgt dat de omwisseling soepel verloopt. Het bedrijf heeft daarvoor alles in huis, omdat het gespecialiseerd is in metervervanging. Ze hebben ook veel ervaring met het plaatsen van slimme warmtemeters, ook in oude woningen in een oude binnenstad. Dat biedt vertrouwen. Ennatuurlijk wil doorpakken daar waar het kan. De dochteronderneming van Heijmans kan de klus ook nog eens in 3 jaar klaren, veel eerder dan de wetgeving vereist. Brinck is servicegericht en heeft een innovatief en klantvriendelijk planning- en afsprakensysteem waarin klanten zelf de afspraak kunnen inplannen of verzetten. Bellen of mailen klanten liever, dan kan dat ook.”

slimme meter ennatuurlijk
 

Tekst

Monteurs gaan met bakfietsen de oude binnenstad in

Samen met onze partners hebben we gekeken hoe we zo duurzaam mogelijk kunnen werken. In binnensteden komen de monteurs van Brinck met elektrische bakfietsen met ons logo bij klanten voorrijden. Hoe leuk is dat! In buitenwijken kiezen ze voor een elektrische (of eco-drive) bus of auto. We proberen afspraken ook zo efficiënt mogelijk in te plannen, zodat de monteurs geen onnodige kilometers rijden. De oude meter wordt na vervanging meegenomen voor recycling, zodat grondstoffen opnieuw kunnen worden gebruikt. Samen met Kamstrup zijn we ook aan het onderzoeken hoe we de hoeveelheid verpakkingsmateriaal kunnen verminderen, bijvoorbeeld door de meters niet per stuk te verpakken