Tekst

Een wijk aardgasvrij maken begint met goede communicatie met de bewoners. Ennatuurlijk begeleidt steeds meer wijken in de overstap van aardgas naar warmte, zoals de Kruidenbuurt in Tilburg, Liniekwartier in Breda en het Limbrichterveld Noord, een proeftuin Aardgasvrije Wijken in Sittard. Daarin werken we nauw samen met de bewoners. Wat werkt? En wat mag je niet vergeten? Graag delen we de lessen die we leerden. 

Media
Straat Sittard
Tekst

Les 1: Een vast gezicht in de wijk - Limbrichterveld (Sittard)

De wijk Limbrichterveld Noord is in 2018 aangewezen als proeftuin. Hier wil de gemeente zo’n vijfhonderd woningen aardgasvrij maken. Een  aansluiting op het warmtenet van Het Groene Net is één van de opties en daarom is Ennatuurlijk nauw betrokken bij de ontwikkelingen in de wijk. Het is van groot belang om een ambassadeur in de wijk te hebben. Iemand die de wijk goed kent, die de bewoners vertrouwen en die hen kan helpen met alle vragen. In Limbrichterveld is Lynn Burgers daarvoor aangesteld. Zij is het gezicht van het project in de wijk en de spin in het web in de  communicatie richting de bewoners. Als coördinator is ze gedurende de week in de modelwoning aanwezig. Bewoners kunnen gewoon binnenwandelen met hun vragen. Dat stellen ze enorm op prijs.

Tekst

"De bewoners vinden het fijn om een vast gezicht in de wijk te hebben, iemand waarmee ze met al hun - voornamelijk praktische - vragen terecht kunnen. Iemand die vast in de modelwoning zit en waar ze op ieder moment van de week even binnen kunnen lopen."

- Lynn Burgers, coördinator modelwoning proeftuin Aardgasvrije Wijk Limbrichterveld Noord

Media
Tekst

Les 2: Bewoners meenemen in de planning - Kruidenbuurt (Tilburg)

In Tilburg wordt hard gewerkt aan het renoveren en verduurzamen van 481 woningen, waarvan uiteindelijk tweehonderd woningen een aansluiting krijgen op het warmtenet. In dit project werken verschillende partijen samen volgens een ingenieuze planning. Alle werkzaamheden in de woningen zijn afgestemd met alle betrokkenen en per woning kan de volgorde hiervan verschillen. Bij de ene woning is de renovatie al klaar vóórdat de  warmteaansluiting komt en bij een ander is dat precies andersom. Toen we bij het begin van het project merkten dat bewoners daar vragen over hadden, hebben we een bewonersavond georganiseerd. Daar is uitgelegd welke partijen aan het werk zijn, wat ze doen, hoe ze samenwerken en waarom we bepaalde keuzes maken. We hebben ook infographics gemaakt, bijvoorbeeld van de opbouw van de meterkast en de bouwfases.

Tekst

"Bewoners kunnen met vragen ook altijd aankloppen bij de bouwkeet. De communicatielijnen zijn kort. Mensen meenemen in de bouwplanning bevalt goed. Het werk verloopt soepel en er zijn weinig vragen, dus dat is goed nieuws."

- Dirk Poelstra, projectmanager bij Ennatuurlijk

Media
Warmtesingel Breda Warmtenet
Tekst

Les 3: Ga de wijk in en leer de bewoners echt kennen - Linie Zuid (Breda)

Bewoners hadden vooral behoefte aan praktische informatie: wat gaat er gebeuren? En wat zijn de kosten? Het liefst niet te veel in één keer. Het taalgebruik mocht nóg eenvoudiger, met nóg meer infographics, graag zo concreet mogelijk. Persoonlijk contact is belangrijk. Als mensen klant worden, ontvangen ze een welkomstpakket met informatie. In dit geval gaan we die persoonlijk overhandigen. De projectleider maakt dan op een iPad meteen een account voor ze aan op Mijn Warmte. 

Tekst

"Sommige bewoners hebben hulp nodig met hun post en administratie, omdat ze de taal onvoldoende beheersen. Die hulp krijgen ze bijvoorbeeld van hun kinderen. Een folder die er gelikt uitziet, zien bewoners als reclame en gooien ze weg. Daar gaan ze geen hulp voor vragen aan hun kinderen. Eenvoudige inhoud én opmaak zijn dus essentieel."

- Cleo Prigioniero, communicatieadviseur bij woningcorporatie Alwel

 

Tekst

Meer lezen? Download ons magazine

Dit artikel is onderdeel van de derde editie van ons magazine Doorpakken. Wil je meer lezen over warmte, de warmtetransitie en lokale energie? 

Download ons magazine

Media
Magazine Doorpakkers