Klantenpanel Leeuwarden

Tekst

Datum: 11 januari 2018
Aanwezige klanten: 7 personen

Op donderdag 11 januari van 17.00 uur tot 19.30 uur hielden we een klantenpanel waar onze klanten uit Leeuwarden voor zijn uitgenodigd. Bij de Elfstedenhal hebben we een aantal onderwerpen de revue laten passeren. Onderstaand per onderwerp een kort verslag van wat is besproken en een aantal vragen die wij kregen van de klanten waar we graag nog een antwoord op geven.

1. Duurzame warmtebronnen Leeuwarden
Als inleiding is er een uitleg gegeven over de verschillende warmtebronnen in Leeuwarden die ervoor zorgen dat alle klanten in de Zuidlanden en in Camminghaburen gebruik kunnen maken van warmte voor verwarming van de woning en warm kraanwater.

Tijdens dit onderwerp kwam ook geothermie aan bod. Een van de aanwezigen vroeg ons of we daar al naar aan het kijken zijn. In de toekomst willen we onze warmtebronnen nog duurzamer gaan maken, dit zou een alternatief kunnen zijn. Hier werd gemengd op gereageerd, de een zegt “meteen doen, hoe duurzamer hoe beter” de ander is wat huiveriger door het nieuws uit Groningen. Maar zoals een van de aanwezigen terecht aangeeft “dat is appels met peren vergelijken, dit gaat om een heel andere techniek”.

2. Zijn er vragen?
De reden waarom we een klantenpanel organiseren is om van u als klant te horen wat u van bepaalde zaken vindt. Zijn er vragen? Of heeft u misschien tips voor ons? Onderstaande punten werden genoemd:

  • Het zou fijn zijn als we via Mijn Warmte de voorschotfactuur en jaarafrekening digitaal kunnen downloaden
  • Wordt de afleverset voor een klant ook slim gemaakt, zodat ze deze zelf kunnen uitlezen?

Een aantal punten om de website te optimaliseren:

  • Mijn installatie is niet goed ingeregeld, waardoor de verdeling van warmte in huis niet optimaal is. Is het mogelijk om een checklist op jullie website te zetten met punten die een klant zelf kan checken voordat er een monteur ingeschakeld wordt?
  • Veel voorkomende vragen en problemen hebben we alvast voor u op een rijtje gezet op onze website.
  • Aangeven op de website waarom er wel of geen onderhoud wordt gedaan aan een afleverset.
  • Een klant heeft alle afsluiters dicht staan maar heeft toch verbruik. Hoe kan dat? Deze vraag heeft hij eerder gesteld aan onze klantenservice, maar het is goed om dit ook op de website mee te nemen.

3. Tevredenheid
Het onderwerp tevredenheid hebben we onderverdeeld in 3 onderdelen, gekoppeld aan de voordelen van warmte. Tot slot hebben we nog even ‘gefreestyled’. Tijdens dit laatste onderdeel ging het over aandachtspunten in het algemeen waarover klanten wel of niet tevreden zijn.

3.1 Duurzaam
Voor alle deelnemers is duurzaamheid een mooi voordeel van warmte. Een aantal van de aanwezigen is ook in het dagelijks leven bezig met duurzaamheid in de vorm van afvalscheiding, ventileren van de woning en zonnepanelen.

3.2 Leveringszekerheid
Leveringszekerheid werd ook als voordeel gezien. Er zijn weinig storingen in beide wijken.  

3.3 Comfortabel
Over het algemeen werd warmte als comfortabel gezien. Bij een enkele van de aanwezigen is de installatie niet goed ingeregeld waardoor het niet overal comfortabel warm wordt/is en een ander argument is dat klant de radiatoren afzonderlijk moet aanzetten.

3.4 Veilig
Veiligheid wordt als een groot voordeel ervaren, ook tijdens het koken.

3.5 Ruimtebesparing
Ruimtebesparing wordt niet als voordeel ervaren. De afleverset is groot en bij een aantal aanwezigen geeft de afleverset in de meterkast veel warmte af.

3.6 Freestyle
Het koken op inductie bevalt alle aanwezigen goed, alleen in sommige gevallen (tijdens het wokken) wordt het vlammetje wel gemist.

4. Rondvraag
Tijdens de rondvraag kwamen nog een aantal punten naar voren waar wij mee aan de slag gaan:

  • Is het mogelijk om een opstartprotocol mee te sturen in het welkomstpakket of dit protocol op de website te zetten voor nieuwbouwwoningen met vloerverwarming?
  • Open dag in Zuidlanden
  • Een van de aanwezigen vraagt zich af of zijn verbruik in lijn ligt met andere klanten met ongeveer hetzelfde huis en gezinssituatie. Wij gaan kijken of het mogelijk is om dit mee te nemen in ons online klantenportal Mijn Warmte. Het Nibud heeft op de website al een aantal vergelijkingsbedragen op een rijtje gezet: https://www.nibud.nl/consumenten/vergelijk-uzelf/vergelijkingsbedragen/.