#HotTopic
Waarom kan ik niet kiezen voor een warmteleverancier?
Ben je aangesloten op een warmtenet, dan kun je niet zelf bepalen bij welke leverancier je je warmte afneemt omdat er een exclusieve aanbieder van warmte en koude is. Loes uit Maastricht heeft daar vragen over. “Zeker nu de kosten van energie, en daardoor ook de warmtetarieven, de afgelopen jaren gestegen zijn, vraag ik me af waarom ik aan Ennatuurlijk vastzit. Hoe weet ik dat Ennatuurlijk geen misbruik maakt van die positie?”
Als je woning is aangesloten op een warmtenet kun je inderdaad niet overstappen op een andere warmteleverancier. Bij elektriciteit en gas kun je dat wel, maar bij warmte niet. Er is dan slechts één exclusieve aanbieder. We kunnen ons voorstellen dat dat lastig kan zijn, vooral als je niet tevreden over ons bent. We leggen je graag uit waarom je niet kunt kiezen en ook hoe wij daar bij Ennatuurlijk mee omgaan: wij willen juist dat mensen tevreden over ons zijn en daar doen we ons uiterste best voor.
Alle warmtenetten zijn aparte lokale netwerken en niet landelijk met elkaar verbonden
Warmte via een warmtenet kun je niet vergelijken met bijvoorbeeld de levering van stroom. Het elektriciteitsnet is een landelijk en open net. Alles is met elkaar verbonden. Als leverancier kun je heel eenvoudig stroom inkopen en die leveren aan klanten door heel Nederland. Bij warmte ligt dat anders. Warmtenetten zijn lokaal en dus niet landelijk met elkaar verbonden. Elk lokaal warmtenet is één gesloten systeem: de warmtebron (bijvoorbeeld industriële warmte van een fabriek), het ondergrondse leidingstelsel en de afleversets bij de mensen thuis zijn allemaal op elkaar afgesteld en staan met elkaar in verbinding. Al die lokale warmtenetten verschillen van elkaar: andere techniek, andere druk, andere temperatuur, andere bronnen én andere klanten. Elk net is ontwikkeld voor die specifieke plek en specifieke bron. De warmtebron en de klanten mogen niet te ver van elkaar af liggen, omdat je warmte niet heel ver kan transporteren zonder veel warmteverlies. Dat alles maakt het technisch heel lastig om meerdere leveranciers op één netwerk toe te laten.
Ook economisch is een open net niet haalbaar
Warmtenetten vragen daarnaast een flinke investering. Het elektriciteitsnet ligt er al en daar kun je dus als energiebedrijf gebruik van maken. Maar wil je een wijk verduurzamen met lokale warmte, dan moet het warmtenet eerst nog worden aangelegd en daarna worden onderhouden. En dat vraagt om flinke investeringen die je over tientallen jaren pas hebt terugverdiend. Ennatuurlijk investeert daar graag in. We willen Nederland verder verduurzamen en lokale warmte is in heel veel wijken de beste oplossing voor verwarmen en warm kraanwater. Dan moeten we natuurlijk wel het vooruitzicht hebben dat we die investering kunnen terugverdienen. Ook dat maakt het logisch dat we de enige leverancier zijn.
We willen dat onze klanten blij met ons zijn
Dat we een exclusieve aanbieder zijn, betekent niet dat we ons ook zo moeten of willen gedragen. Juist omdat mensen niet kunnen overstappen voelen wij een extra verantwoordelijkheid. Wij willen zo’n goed product en goede prijs bieden, dat klanten graag bij ons blijven, zelfs als ze de keuze zouden hebben. Bij de totstandkoming van onze tarieven kijken we daarom bijvoorbeeld naar hoe we die zo laag mogelijk kunnen houden. Dat doen we door goed naar onze kosten te kijken. Ook zetten we in op de beste service. Ons klantenservicecontact krijgt van klanten ruim een acht.
Elk nadeel heeft een voordeel
Dat je niet kunt kiezen voor een warmteleverancier kan gezien worden als een nadeel. Aangesloten zijn op een warmtenet heeft echter ook voordelen. Zo word je op veel vlakken ontzorgd. Het onderhoud wordt door ons betaald. Daar heb je dus als consument geen onkosten meer van. Ook verduurzaamt je warmte automatisch mee als wij onze warmtebronnen verduurzamen. Als je dus bent aangesloten op een warmtenet ben je klaar voor een aardgasvrije toekomst.
Overheid beschermt jou als consument
Omdat je als klant dus niet kunt kiezen uit verschillende aanbieders zijn er in de Warmtewet afspraken gemaakt die moeten zorgen dat je een eerlijke prijs blijft betalen voor jouw warmte. Gemiddeld nooit meer dan iemand die is aangesloten op aardgas met een eigen c.v.-ketel, volgens het niet-meer-dan-anders-principe. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) stelt jaarlijks een maximumprijs voor warmte vast die gekoppeld is aan de gasprijs. Ennatuurlijk zat de afgelopen jaren onder de maximumprijs van de ACM. Bovendien ziet de ACM erop toe dat warmetbedrijven niet teveel rendement maken.
En… het warmtenet blijft in ontwikkeling
Het huidige systeem blijft in ontwikkeling. Er is veel kritiek op de koppeling met de gasprijs. Daarom wordt bijvoorbeeld een ‘Kostenplus’-model onderzocht. Daarin wordt de prijs bepaald door de kosten van de warmte plus een percentage rendement voor het warmtebedrijf. Warmteprijzen kunnen dan variëren per warmtenet. Duurzame warmte zal in de toekomst ook goedkoper worden. Dat zie je ook met zonnepanelen gebeuren.”
Een andere manier van verwarmen kiezen kan ook
“Heb je echt de balen dat je vast zit aan je warmteleverancier, dan kun je altijd voor een andere manier van verwarmen kiezen. Denk daarbij aan een warmtepomp of infraroodpanelen. Ennatuurlijk kan jou op jouw verzoek afsluiten, maar liever gaan we natuurlijk met je in gesprek. Heb je vragen, neem dan contact op met onze klantenservice. Want we zijn ervan overtuigd, dat we er samen uit komen.
Heb je nog vragen?
Dionne en haar collega's helpen je graag.
Neem contact op met onze klantenservice.