Tekst

Het leven is in korte tijd flink duurder geworden, de energierekening is daarin een grote kostenpost. Margo uit Lelystad laat onze klantenservice weten dat ze de warmterekening van Ennatuurlijk niet meer kan betalen. Ze wil weten wat ze daaraan kan doen.

Tekst

Bekijk je voorschotbedrag

“Ik ben blij dat Margo contact met ons opneemt”, zegt Jeroen. Hij is manager klantenservice & incasso en staat samen met zijn team elke dag klaar om de klanten van Ennatuurlijk te helpen met alle vragen. “Contact opnemen is belangrijk. Voor veel mensen is dat moeilijk omdat ze zich schamen voor hun situatie. Maar dat is nergens voor nodig, je staat niet alleen. Zeker in deze tijd. Samen kunnen we kijken wat er in jouw situatie mogelijk is. En voorkomen dat je een grotere achterstand oploopt en voor extra kosten komt te staan. Want daar zit niemand op te wachten, ook wij niet. Ik vertel graag hoe we je kunnen helpen."

Media
klantenservice
Tekst

Wat Ennatuurlijk voor je kan doen

“Aan de prijs kunnen we niets doen, maar samen met de medewerker van de klantenservice kun je nagaan wat wél mogelijk is. Door bewuster energie te gebruiken, kun je bijvoorbeeld veel energie besparen en dus ook kosten. Kijk dus of je verbruik omlaag kan. Korter douchen, je thermostaat lager zetten of tochtstrippen plaatsen kan al veel schelen. Als een klant met deze tips aantoonbaar gaat besparen op het verbruik, dan kan een aanpassing van het voorschot een optie zijn. Belangrijk is dat je contact opneemt met onze klantenservice. Wij staan altijd klaar om te helpen, we denken met je mee en kijken wat we kunnen doen om je wat meer lucht te bieden. Soms kunnen we een betalingsregeling aanbieden. Maar als betalingsproblemen structureel zijn, verwijzen we je door naar experts bij de gemeente die je verder kunnen helpen, bijvoorbeeld met hulp bij energiearmoede of schuldhulpverlening.”

Bekijk hier alle bespaartips
 

Tekst

Opa Joop vraagt 't

Opa Joop is een van onze klanten. Hij krijgt vragen vanuit de buurt die hij graag beantwoord wil hebben. Deze keer kreeg Opa Joop een persoonlijke vraag binnen van Sylvie. Zij heeft moeite om haar rekening te betalen en vraagt aan Opa Joop wat ze nou het beste kan doen. Bekijk de video. 

Tekst

Hoe de gemeente je kan helpen

“Elke gemeente heeft loketten of een helpdesk met experts die je kunnen helpen als je betalingsproblemen of schulden hebt. Hoe eerder je bij hen aanklopt voor hulp, hoe beter ze je kunnen helpen. Ook wij als energiebedrijf spelen daarin een rol. Wie de energierekening niet kan betalen, kan vaak de huur, hypotheek of internet ook niet betalen. Daarom hebben we met veel gemeenten afgesproken dat we het melden als een klant twee keer het maandbedrag niet kan betalen. Dat noemen we vroegsignalering. De gemeente neemt dan contact met je op om te vragen of je hulp kunt gebruiken.”

Tekst

Overheid springt bij via maatregelen

“Wat we de laatste jaren helaas vaker zien, is dat ook mensen die al zuinig leefden in de problemen komen. Gelukkig is de overheid zich hier ook bewust van en zijn er in de afgelopen jaren diverse steunmaatregelen geweest zoals energievergoedingen, een tijdelijke btw-verlaging en het prijsplafond. Deze maatregelen zijn steeds tijdelijk dus het is belangrijk om de ontwikkelingen in de gaten te houden. Veel van de steunmaatregelen gelden steeds maar voor de duur van een kalenderjaar. Voor 2024 geldt dat er nog één steunmaatregel van toepassing is: het Tijdelijke Noodfonds Energie. Dit is een initiatief vanuit de grote energieleveranciers met steun vanuit de overheid. Ennatuurlijk is hierbij ook aangesloten."

Tekst

Incasso start bij niet betalen en geen contact

“Heb je dus betalingsproblemen, dan is er hulp. Maar mochten je achterlopen met betalingen en we horen niets van je, dan start ons incassoproces. We beginnen met een simpele herinnering. Want het kan iedereen overkomen dat een automatische betaling een keer niet lukt of dat je vergeet te betalen. Als we dan nog niets van je horen en geen betaling zien, gaan we contact zoeken. Via sms, via telefoon, per brief en – in uitzonderlijke gevallen – gaan we zelfs persoonlijk langs. We doen er alles aan om in contact te komen. Omdat we willen voorkomen dat we incassokosten moeten gaan rekenen, waardoor de rekening alleen maar verder oploopt.”

Tekst

Als allerlaatste stap moeten we in uitzonderlijke gevallen naar deurwaarder

“Maar als je niet betaalt, we geen contact krijgen of als je betalingsafspraken niet nakomt, kunnen we helaas niet anders dan vervolgstappen zetten. Eerst sturen we aanmaningen, waarbij we op een gegeven moment ook kosten in rekening moeten gaan brengen. Als we echt niet met elkaar in contact komen en een oplossing bereiken, dragen we je dossier over aan de deurwaarder. We hebben onze deurwaarders zorgvuldig geselecteerd. De deurwaarders waarmee wij samenwerken, zijn - net als wij - gericht op contact en oplossingen zoeken. Zij zijn daar beter op ingericht dan wij. Meestal komt het dan ook goed en komt de deurwaarder samen met jou tot afspraken. Maar het blijft zonde dat de rekening dan ook al flink is opgelopen door deurwaarderskosten.”

Dus: neem alsjeblieft contact met ons op

“Kortom: lukt het je niet om je rekening te betalen, neem dan contact met ons op. De medewerkers van de klantenservice zitten elke dag van 8.30 – 17.00 uur voor je klaar om je te helpen en samen naar een oplossing te zoeken.”

Tekst

Zo werkt de deurwaarder

Mensen hebben niet altijd een goed beeld van deurwaarders. Dat deurwaarders je spullen meenemen of je warmte laten afsluiten, komt nog maar zeer zelden voor. Antoon Donkers, directeur van deurwaarderskantoor Janssen en Janssen (waar Ennatuurlijk al jaren mee samenwerkt), heeft nog altijd dagelijks met dat vooroordeel te maken. “Het is goed dat mensen een beetje ontzag voor ons vak hebben. Maar we proberen zulke acties zoveel mogelijk te voorkomen. Liever gaan we in contact, zoeken we oplossingen en maken we goede afspraken.”

Lees er alles over

Dionne

Heb je nog vragen?

Dionne of een van onze andere collega's helpen je graag.
Neem contact op met onze klantenservice.