Nieuwsbrief augustus 2020

Tekst

Header Augustus 2020

In 2040 moeten al onze warmtenetten CO₂-neutraal zijn. Eerder lieten we via deze nieuwsbrief de routekaart met de bijbehorende stappen al aan u zien. Maar welke elementen binnen het warmtenet kunnen we verduurzamen en op welke manier? Binnen een warmtenet hangt namelijk alles met elkaar samen; van bron tot gebruiker. Dat zorgt voor een complexe puzzel, maar ook voor een mooie uitdaging.

Meer weten over de verduurzaming? Neem dan een kijkje op deze pagina.
 

Storing of werkzaamheden? Check uw postcode

U komt thuis na het sporten en u wilt gaan douchen, maar het water wordt niet warm. Hoe kan dat nou? Het is goed om te weten dat u op onze website altijd kunt checken of er een (geplande) onderbreking of storing is. Ga hiervoor naar de pagina met ‘Actuele storingen.


OnderhoudOnderaan deze pagina staat de postcodechecker. Voer uw postcode in en u ziet meteen of er een storing is, of dat er geplande werkzaamheden zijn. Staat hij niet online? Bel dan met ons storingsnummer via 085-2734555. Wij helpen u dan graag verder.
 

Project back to the office; met nieuwe regels en richtlijnen terug naar kantoor

Ellen Kantoor

Begin dit jaar is COVID-19 wereldwijd uitgebroken en er werd al snel besloten om vanuit huis te gaan werken. Het nieuws rondom COVID-19 werd op de voet gevolgd en toen de maatregelen wat werden versoepeld, gingen ook wij bij Ennatuurlijk kijken hoe we langzaamaan weer op kantoor konden werken. Facilitair coördinator Ellen beet zich vast in dit project en heeft het mogelijk gemaakt dat het kantoor met de nodige maatregelen weer toegankelijk werd. Zij vertelt graag over de genomen maatregelen, maar ook over het stappenplan dat zij hiervoor heeft gemaakt.

Kun je je aan ons voorstellen? 
“Mijn naam is Ellen, ik werk als Facilitair Coördinator bij Ennatuurlijk. Als Facilitair Coördinator ben ik eindverantwoordelijk voor de Facilitaire dienstverlening en houd ik mij bezig met uiteenlopende facilitaire projecten. Als facilitair team zorgen wij ervoor dat alle voorzieningen aanwezig zijn zodat medewerkers hun werk zo goed mogelijk kunnen doen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: de werkplek, receptie, catering, schoonmaak en onderhoud.” 

En toen kwam het advies vanuit het RIVM en de overheid en zaten we prompt allemaal thuis. Kun je ons meenemen in de coördinatie van dit proces?
Omstreeks eind maart kwam het nieuws naar buiten en werd iedereen die thuis kon werken geadviseerd om thuis te werken. Ellen: “Binnen Ennatuurlijk is iedereen voorzien van een eigen laptop en de IT voorzieningen zijn dusdanig ingericht dat dit kan, dus zonder veel moeite zat iedereen ineens thuis.” Toen bleek dat het niet over een week zou gaan, maar over een langere periode, is het crisisteam bij elkaar geroepen. Dezelfde week nog zijn zij gestart met het inventariseren van uitdagingen en daar werd vanuit de organisatie snel en goed op gereageerd. Ellen vervolgd: “Dit team bestaat uit verschillende disciplines en door snel schakelen hebben we het al snel mogelijk gemaakt om op afspraak veilig spullen te komen ophalen op kantoor. Beeldscherm, toetsenbord en een bureaustoel konden in bruikleen op worden gehaald zodat het thuiswerken comfortabeler werd. Ook werden er digitale vergaderruimtes beschikbaar gesteld en was er altijd 1 medewerker uit het facility team op kantoor om te ondersteunen bij taken die medewerkers niet zelf vanuit thuis konden oppakken.” Daarnaast werden, om contact met collega’s te stimuleren, er ook digitale medewerkersbijeenkomsten georganiseerd, leuke acties opgezet en zelfs een online pubquiz gehouden.  

En toen startte het project “Back to the office”, kun je ons meenemen in dit proces? 
“Ik ben aan de slag gegaan met het verzamelen van allerlei informatie over bijvoorbeeld de officiële regels en richtlijnen, de te treffen maatregelen. Maar ook ben ik gaan kijken hoe anderen het doen en welke maatregelen zij treffen zijn. Met deze kennis ben ik aan de slag gegaan met een plan van aanpak bestaande uit 3 fases:

·         Fase 1: hoe kunnen we op de korte termijn collega’s weer veilig terug laten keren naar kantoor?

·         Fase 2: hoe kunnen we met meer maatregelen meer collega’s veilig terug laten keren naar kantoor? 

·         Fase 3: hoe gaan we ermee om als de gestelde maatregelen de komende 5 jaar nog aanhouden.
Thuiswerken versus veilig op kantoor werken.” 

Ellen: “Fase 1 is op 1 juni van start gegaan. We hebben het kantoor voorzien van de nodige signing en met een vlog en berichtgeving iedereen geattendeerd op de nieuwe maatregelen. Gedurende fase 1 was het mogelijk om met 30 personen naar kantoor te komen. Fase 2 gaat op 1 september van start en we zijn momenteel hard aan het werk om hiervoor het kantoor gereed te maken. Zo worden de bureaus verplaatst en worden er schermen geplaatst.”

Hoe is het kantoor ingericht om conform de richtlijnen van de overheid en het RIVM toch collega’s weer terug te laten keren? 
“Samen met het communicatieteam hebben we een plan uitgewerkt om op een positieve manier collega’s te attenderen op gedragsverandering.” Ellen: “iedereen moét al zoveel, we wilden vooral het positieve benadrukken en belonen voor goed gedrag”. Samen met mijn collega Debbie, communicatiemedewerker, hebben we letterlijk een rondje kantoor gedaan en bepaald wat er nodig was. Al snel hebben we reclamebureau Sterk ingeschakeld. We hebben gekeken per kritische plek op kantoor welke vorm van communicatie doeltreffend gaat zijn, maar ook langer meegaat. Het hoefde ook geen bonte kermis te worden aan kleuren en waarschuwingen. We hebben er bewust voor gekozen om collega’s te motiveren in plaats van te dwingen.”

Banner

En, hoe zijn de reacties? 
“So far so good.”  Ellen: “Mensen reageren positief op de uitingen. Uiteraard vergt verandering in gedrag tijd, maar we proberen dan ook mensen actief te motiveren en ook om zelf de verantwoordelijkheid te nemen om op elkaar en zichzelf te letten. Per 1 september mogen we weer met meer collega’s naar kantoor en om dit in goede banen te leiden hebben we een brochure gemaakt. De brochure is een aanvulling op de eerder gemaakte vlog en laat nog even kort maar krachtig zien wat er veranderd is en hoe het tegenwoordig werkt. Ik kijk er in ieder geval naar uit om vanaf 1 september weer meer medewerkers te mogen ontvangen!”.
 

Warmtenetten in 37 gemeentes

Ennatuurlijk heeft warmtenetten in 37 gemeentes verspreid over heel Nederland. Zo leveren we warmte in onder andere Breda, Eindhoven, Enschede, Helmond, Leeuwarden, Maastricht, Sittard en Tilburg. Met zo’n 2.429 kilometer aan warmteleidingen is de kans dan ook groot dat u dagelijks over onze warmtenetten loopt of rijdt.


Landkaartje OranjeWe werken hard aan het uitbreiden van onze bestaande warmtenetten en het realiseren van nieuwe netten. Op onze website geven wij een inkijkje in de warmtekaart van Ennatuurlijk. Op deze kaart kunt u precies zien waar de warmtenetten liggen. Nieuwsgierig? Neem dan gauw een kijkje.