Mobiel menu
Home
Tekst

Bijna alle 90.000 klanten van Ennatuurlijk hebben inmiddels een slimme meter. Die kunnen we op afstand uitlezen, wat een gigantische hoeveelheid data oplevert. Dankzij ons nieuwe dataplatform Pulse en de tomeloze inzet van ons Pulse-projectteam kunnen we die data analyseren en gebruiken om het warmtenet slimmer en duurzamer te maken. Dat levert veel voordelen op, ook voor onze klanten.

Tekst

24/7 inzicht in je verbruik

“Klanten willen graag goed en gedetailleerd inzicht in hun verbruik”, vertelt productmanager Job. “Wie een slimme meter heeft, ontvangt nu al een maandelijks verbruiksoverzicht. Maar dankzij Pulse heb je als klant straks nagenoeg realtime inzicht in je verbruik, net zoals bij stroom en gas. Via het vernieuwde klantportaal en een gebruiksvriendelijke app (die momenteel in ontwikkeling is) zie je dan in één oogopslag je verbruik en kosten. Ook kun je vergelijken met voorgaande maanden of jaren. Dat inzicht helpt klanten om hun energie slimmer te gebruiken en zo kosten te besparen. Bovendien kunnen we dankzij Pulse voorschotbedragen nog beter inschatten. Zo krijgen klanten grip op hun energieverbruik én hun kosten, zonder verrassingen achteraf.”

Tekst

Een efficiënter warmtenet

Ook voor efficiëntere warmtenetten maakt Pulse het verschil. Ennatuurlijk wil lokale en duurzamere energie sneller mogelijk maken voor iedereen. Datagedreven beheer is daarvoor onmisbaar”, stelt assetmanager en projectmanager Pulse Thomas. “Door analyse van grote hoeveelheden data krijgen we nieuwe, goed onderbouwde informatie waarmee we warmtenetten beter en duurzamer kunnen maken. Dankzij de slimme meetdata weet ik bijvoorbeeld of de afleverset bij een klant goed werkt. Dat is belangrijk voor de klant, maar ook voor ons. De afleverset is het kastje waar onze warmte een pand of woning binnenkomt en weer retour gaat. De afleversets zijn onderdeel van het warmtenet. Als die niet goed werken, wordt het hele net minder efficiënt en dus minder duurzaam. Daarom monitoren we de afleversets nu continu. Mochten er afwijkingen zijn, dan sturen we een monteur om deze te verhelpen.”

Tekst

75.000 slimme meters en 28 antennes in vier jaar

De afgelopen vier jaar zijn zo’n 75.000 meters vervangen door slimme meters, de overige klanten hadden al eerder een slimme meter gekregen bij renovaties of nieuwbouw. Een gigantische klus, die gesmeerd is verlopen en bijna klaar is. Data­ en slimmemeterspecialist Peter van de afdeling Operationeel Datamanagement (ODM) zorgde dat de aannemer de afgelopen vier jaar zo’n 1.000 warmtemeters per week kon vervangen. “De grootste uitdaging was met iedereen persoonlijk een afspraak te maken. We moesten namelijk bij iedereen in huis komen. Gelukkig is dat allemaal heel goed en over het algemeen naar tevredenheid gegaan. Voor het werk en de communicatie eromheen kregen we een gemiddelde beoordeling van een 8,2.” Ook het communicatienetwerk is praktisch klaar. Peter: “De meters geven hun informatie door via kleine zendertjes. Om die signalen op te vangen, hebben we antennes geplaatst in elke stad of dorp waar we warmte leveren. Dat was een heel gepuzzel. We wilden met zo min mogelijk antennes zoveel mogelijk slimme meters kunnen uitlezen. Volgens berekeningen van de meterleverancier zouden we er ongeveer 40 moeten plaatsen, maar door slimme plaatsing zitten we nu op 28, maximaal twee per stad of dorp. Dat is genoeg en scheelt fl ink in de kosten.”

Tekst

Correcte en betrouwbare meetdata

Inmiddels stromen de data binnen. Data­analist en teamlid Lotty controleert of de gegevens betrouwbaar zijn, zodat er correcte facturen naar de klant gaan. Daarnaast doet ze data­analyses, onder meer voor monitoring en optimalisering van het warmtenet. “Met doorstroom analyses check ik bijvoorbeeld welke meters veel water doorlaten met weinig uitkoeling. Als water niet goed afkoelt, pomp je namelijk liters rond zonder dat het nuttig is. Eerst pakten we de grootste afwijkingen aan en stuurden we daar een monteur naar toe. Maar nu kijken we ook naar installaties die nét buiten de optimale bandbreedte vallen. Dankzij Pulse hebben we nu ook een effi ciëntiecijfer: hoeveel water er nodig is om één gigajoule warmte af te leveren. Dat hadden we eerst niet. Met die informatie kunnen we assets en processen verder optimaliseren.” 

Tekst

Van data naar datagedreven beslissingen

“Data is alleen waardevol als je er informatie uit kan halen die van waarde is voor de klant of onze organisatie”, stelt business analist Remco van ODM. “Vanuit de organisatie zijn er al heel veel ideeën wat we nog meer met de slimme meterdata kunnen doen. Denk aan gerichte energieadviezen of nieuwe instrumenten om de prestaties van onze warmtenetten te meten. Daarvoor moeten we de juiste analyses kunnen maken. Met het standaardplatform van de leverancier kon dat niet. Daarom hebben we besloten zelf een platform te bouwen. Als Pulse straks klaar is, kunnen we informatie leveren waar onze klanten 
en onze organisatie echt wat aan hebben. Voor klanten begint dat met de nagenoeg realtime verbruiksinformatie via de app of ons klantportaal. Voor onze organisatie gaan we stap voor stap nieuwe informatie leveren waarmee we klanten beter kunnen adviseren en goed onderbouwde beslissingen kunnen nemen voor innovatie en beheer. Hoe beter we bijvoorbeeld storingsrisico’s kunnen inschatten, hoe preciezer we kunnen bepalen welk onderhoud nodig is.”

Tekst

Stevige basis voor de toekomst

“Met Pulse leggen we een stevige basis voor datagedreven werken”, vult Thomas aan. “Dat betekent meer zicht op knelpunten en kansen, gerichte acties en goed onderbouwde investeringen.” Het succes van het project zit volgens hem niet alleen in de technologie, maar ook in de bevlogenheid van het team. “Van de enorme operatie om 75.000 meters te plaatsen, tot het bouwen van een eigen platform: overal stond één doel centraal: onze dienstverlening verbeteren en lokale, duurzamere warmte versneld mogelijk maken voor iedereen, met data.