Tekst

Gaat het tarief veranderen gedurende het jaar?

In januari zijn de nieuwe warmtetarieven voor dit jaar ingegaan. Door de stijging van de energiekosten in 2022 zijn ook de kosten voor het leveren van warmte gestegen. Warmtebedrijven stellen in opdracht van ACM één keer per jaar in december hun tarieven vast. Vanuit ACM is bepaald wat het maximum tarief is dat warmtebedrijven mogen vragen. Op het moment dat de ACM de prijs voor het maximumtarief heeft bepaald dekken wij op datzelfde moment de prijsrisico’s financieel af zodat we de leveringszekerheid aan onze klanten kunnen garanderen. Wij baseren onze tarieven o.a. op de kosten voor de inkoop, productie en levering van warmte. Ons tarief kwam ruim onder het maximum tarief van de ACM uit. Nu de tarieven van gas en stroom dalen, komt de vraag of de tarieven tussentijds kunnen dalen maar dat is helaas niet zo. Warmtetarieven worden vastgesteld voor één jaar. Dit heeft als voordeel dat het warmtetarief gelijk blijft als de gastarieven verder stijgen (zoals in 2022) maar ook als nadeel dat het warmtetarief gelijk blijft als de gastarieven dalen. Het tarief blijft daarom geldig tot 31 december. De Nederlandse overheid wil de inwoners helpen door deze energiecrisis heen te komen en heeft daarom het prijsplafond van energie vastgesteld. Dit prijsplafond geldt ook voor warmteklanten. Hierdoor is de prijsstijging voor een groot deel van onze klanten minder voelbaar.

Verdient Ennatuurlijk meer door de hogere prijs?

Ons rendement wordt gecontroleerd door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De ACM heeft na controle laten weten dat de leveranciers van warmte vorig jaar gemiddeld minder geld hebben verdiend. Lees hier het bericht van de ACM

Op deze webpagina laten wij zien hoeveel onze omzet is, hoeveel winst we maken en hoeveel geld wij weer investeren. In juni worden de cijfers over 2022 bekend en wederom gepubliceerd.

Wat doet Ennatuurlijk ondertussen voor de klanten?

Tussentijds denken wij wel met onze klanten mee. In de berekening van de voorschotten houden we al zoveel mogelijk rekening met de verwachte lagere tarieven voor 2024. Hiermee voorkomen we dat onze klanten nu onnodig een hoger voorschot betalen. Hoe dat werkt leggen we uit op deze pagina.

Ook hebben we een uitgebreid communicatieprogramma waarmee onze klanten het hele jaar door op de hoogte houden. In onze maandelijkse nieuwsbrieven en op onze website besteden we veel aandacht aan de tarieven en de tips die wij voor onze klanten hebben. Denk bijvoorbeeld aan bespaartips, maar ook aan het goed controleren van hun voorschot zodat ze niet voor verrassingen komen te staan. Bovendien monitoren wij onze klanten ook goed. Als wij zien dat klanten een beginnende achterstand op gaan bouwen, nemen wij contact op met hen en hun gemeente om te kijken wat er mogelijk is of welke instanties kunnen helpen. Ondanks de acties komt helaas ongeveer 1% tot 2% van onze klanten in contact met een deurwaarder. We zien dat het aantal klanten dat betalingsproblemen heeft niet verder oplopen. 

Lees hier verder hoe wij omgaan met klanten die betalingsachterstanden hebben of bekijk de animatie.