Warmtetarieven 2023

Tekst

Tarief 2023

De huidige tarieven blijven geldig tot 31 december 2022. Op dit moment is het warmtetarief van 2023 nog niet bekend. Omdat de huidige energiemarkt onrustig is en de kosten van energie stijgen, verwachten we dat dit invloed heeft op het warmtetarief van 2023. Want voor de productie van warmte voor het warmtenet zijn we nog altijd deels afhankelijk van gas en stroom. Zelfs de in- en verkoopprijzen van groene warmte zijn in Nederland aan de gasprijs gekoppeld, via wetgeving en subsidies. Dat betekent dat de prijzen van warmte omhooggaan als de gas- en stroomprijs stijgt. 

Meest gestelde vragen

Er gebeurt vandaag de dag veel in de energiemarkt. Wij begrijpen dat je wilt weten wat dit voor jou betekent. Wij krijgen daar momenteel veel vragen over en dat leidt tot meer drukte bij onze klantenservice. Wij staan je graag te woord, maar het kan zijn dat je soms wat langer moet wachten door de drukte. Om je te helpen, hebben wij de meest gestelde vragen hieronder op een rijtje gezet:   

Tekst

1. Gaat mijn warmtetarief nu al omhoog?  

Nee, bij Ennatuurlijk staat je tarief tot en met 31 december 2022 vast. Dat betekent dat je tarief nu niet omhooggaat. Je hebt zo de zekerheid dat je het hele jaar één vast tarief betaalt. Eind december 2022 zijn de nieuwe tarieven voor 2023 bekend. Die gelden dan vanaf 1 januari 2023. Begin januari informeren wij je over je nieuwe tarief. 

Tekst

2. Mijn tarief gaat niet omhoog, maar kan het toch zijn dat ik meer voorschot moet betalen?  

Ja, zeker als je je voorschot dit jaar nog niet hebt gecontroleerd en bijgesteld. Wij adviseren je om 1x per twee maanden te controleren of het voorschot dat je betaalt, nog past bij wat je verbruikt. Als het verbruik hoger is dan het voorschot, adviseren wij om je voorschot te verhogen zodat je later minder kans hebt om te moeten bijbetalen. Om het gemakkelijk te maken, hebben we een stappenplan op onze website staan waarin precies staat uitgelegd hoe je controleert wat je verbruikt en hoe je het voorschot aanpast.

Ga naar het stappenplan

Controleer in januari 2023, als je nieuwe tarief bekend is, ook direct je voorschot zodat deze weer aansluit op het warmtetarief van 2023. We zullen je hier in januari nogmaals aan herinneren.   

Tekst

3. Wat betekent het tijdelijke prijsplafond energie

De afgelopen maanden zijn de prijzen van gas en elektriciteit enorm gestegen. Dat heeft ervoor gezorgd dat veel mensen in Nederland een veel hogere energierekening hebben. Op Prinsjesdag werd bekend dat de Nederlandse overheid mensen gaat helpen. Ze heeft met de energiebedrijven afgesproken dat er een tijdelijk prijsplafond voor energie komt. De energiebedrijven mogen dan tot aan dat verbruik (verbruiksplafond) niet meer dan een bepaald tarief voor gas en stroom vragen.  

Op dinsdag 4 oktober is bekend geworden dat ook huishoudens die zijn aangesloten op een warmtenet in 2023 gaan profiteren van het prijsplafond net zoals mensen met een gasaansluiting.  

De tarieven voor gas en elektriciteit stijgen nog steeds. In 2023 word jij door het plafond beschermd voor deze enorme tariefstijgingen. Op dit moment weten we dat het verwachte prijsplafond voor warmte hoger zal zijn dan het tarief wat je nu betaalt in 2022. Dit komt doordat de prijzen voor gas en elektriciteit sinds januari enorm zijn gestegen terwijl het warmtetarief dat jij betaalt het hele jaar gelijk is gebleven en dus niet is meegestegen. Daarom verwachten we dat je volgend jaar toch een hogere rekening voor warmte gaat krijgen.  

Wat dit precies voor jou gaat betekenen weten we nog niet. De exacte maatregelen voor warmte worden komende tijd verder uitgewerkt door de overheid. Zodra hier meer over bekend is vind je hier meer over op onze website en in onze nieuwsbrieven. 

Tekst

4. Wat moet ik doen als ik mijn rekening niet kan betalen? 

Wij vinden het natuurlijk enorm vervelend voor je als je (beginnende) betalingsproblemen hebt. Neem telefonisch contact met ons op als je je rekening niet kunt betalen. Je kunt dan bellen naar 085-2734567. Samen kijken we dan wat in jouw situatie wel mogelijk is.

Lees meer over wat je kunt doen

Ook zijn er vanuit de gemeente en de landelijke overheid momenteel regelingen beschikbaar voor het betalen van energiekosten. Meer informatie hierover vind je op de website van de Rijksoverheid     

Tekst

5. Wat wordt mijn tarief in 2023? 

Op dit moment is het warmtetarief van 2023 nog niet bekend. Omdat de huidige energiemarkt onrustig is en de kosten van energie stijgen, verwachten we dat dit invloed heeft op het warmtetarief van 2023. Voor de productie van warmte voor het warmtenet zijn we nog altijd deels afhankelijk van gas en stroom. Zelfs de in- en verkoopprijzen van groene warmte zijn in Nederland aan de gasprijs gekoppeld, via wetgeving en subsidies. Dat betekent dat de prijzen van warmte omhooggaan als de gas- en stroomprijs stijgt. In 2023 word jij door het plafond beschermd voor deze tariefstijgingen. Lees hier meer over onder vraag 3. 

Tekst

6. Wat kan ik zelf nu al doen? 

Het is verstandig om 1x per twee maanden je voorschot te controleren. Kijk of je voorschot nog past bij je energieverbruik en pas je voorschot aan als dat nodig is. Je kunt je voorschot gemakkelijk zelf aanpassen op www.mijnwarmte.nl. Ook kun je kijken of je verbruik omlaag kan. Bijvoorbeeld door korter te douchen of de thermostaat een graadje lager te draaien. Op onze website vind je nog meer bespaartips.

Bekijk de bespaartips  

Tekst

7. Krijg ik een korting voor energie in november en december?

De overheid heeft besloten om de consument te beschermen door een verbruiks- en prijsplafond voor energie vanaf 2023 te ontwikkelen. Volgens de laatste berichtgeving wil de overheid je al zo snel mogelijk helpen en daarom ontvangen huishoudens en andere kleinverbruikers in november en december een vaste korting van 190 euro van de overheid over deze maanden. Hoe je deze tegemoetkoming gaat ontvangen is nog niet duidelijk. Vermoedelijk krijg je deze via de energierekening van je leverancier voor elektriciteit.

Tekst

Wij kunnen ons voorstellen dat je nog meer en andere vragen aan ons hebt. Momenteel is het erg druk bij de Klantenservice, dus het kan langer duren voordat je geholpen wordt. Wij doen ons best je vragen zo snel mogelijk te beantwoorden.

Meer informatie over de huidige tarieven  

Meer weten over je tarief?

Onder meer Dionne van onze klantenservice helpt je graag verder.

Je kunt ons bereiken via:
Whatsapp: 0611461151
telefoon: 085-2734567
mail: klantenservice@ennatuurlijk.nl

Wat vind jij van Warmtetarieven 2023

Wat vind jij van Warmtetarieven 2023

Bedankt voor het geven van jouw waardering!
Deze staat in de wachtrij om goedgekeurd te worden door een van onze website beheerders.
Na goedkeuring zal deze worden gepubliceerd.

Sluit dit venster