Betaling

Algemeen

Wat moet ik doen als ik mijn rekening niet kan betalen?

Wij vinden het natuurlijk enorm vervelend voor je als je moeite hebt om je warmtefactuur te betalen. Het belangrijkste is om hierover in gesprek te gaan. Neem telefonisch contact met ons op als je je rekening niet kunt betalen. Je kunt dan bellen naar 085-2734567. Samen kijken we dan wat in jouw situatie wel mogelijk is. In deze animatie vind je hierover meer informatie. 

 

Lees hier meer over wat je kunt doen.

Ook zijn er vanuit de gemeente en de landelijke overheid momenteel regelingen beschikbaar voor het betalen van energiekosten. Meer informatie hierover vind je op de website van de Rijksoverheid.  

Ook kun je kijken of je verbruik omlaag kan. Bijvoorbeeld door korter te douchen of de thermostaat een graadje lager te draaien. Op onze website vind je nog meer bespaartips. 

Bekijk de bespaartips   

Jaarafrekening

Wanneer krijg ik mijn jaarafrekening?

Je betaalt maandelijks een voorschot en eenmaal per jaar ontvang je een jaarafrekening. Op de jaarafrekening zie je de werkelijke totale kosten vergeleken met het totaalbedrag van de betaalde voorschotten. Door verschillende oorzaken kan het voorkomen dat je geld terugkrijgt of moet bijbetalen op jouw jaarafrekening. Bekijk hier de mogelijke oorzaken daarvoor. De maand waarin je jouw jaarafrekening ontvangt ligt aan de plaats waarin je woont. Je kunt dit terugvinden door in te loggen op Mijn Warmte

Wat moet ik doen als ik geld terugkrijg of moet bijbetalen op mijn jaarafrekening?

Je betaalt maandelijks een voorschot en eenmaal per jaar ontvang je een jaarafrekening. Op de jaarafrekening zie je de werkelijke totale kosten vergeleken met het totaalbedrag van de betaalde voorschotten. Door verschillende oorzaken kan het voorkomen dat je geld terugkrijgt of moet bijbetalen op de jaarafrekening. Hieronder geven we enkele mogelijke oorzaken daarvoor.

Je krijgt geld terug:

  • Jouw verwachte verbruik is te hoog ingeschat en je betaalde elke maand te veel.
  • Je gaf een te hoog voorschot op in Mijn verbruik in ons online klantenportal Mijn Warmte.
  • Door veranderde omstandigheden zoals aangebrachte isolatie of dubbel glas nam jouw verbruik af.
  • Jouw meter registreert onjuist (zie storingen).
  • Je was vaak van huis waardoor je minder energie hebt verbruikt.

Je moet bijbetalen:

  • Jouw verwachte verbruik is te laag ingeschat waardoor jouw maandelijks voorschot jouw verbruik niet dekte.
  • Door een verhuizing is er geen volledig stookseizoen gefactureerd, maar alleen de wintermaanden.
  • Het afgelopen jaar was extra koud waardoor je meer energie nodig had.
  • Door veranderde omstandigheden zoals een veranderde gezinssituatie of verbouwing nam jouw verbruik toe.

Via Mijn verbruik in ons online klantenportal Mijn Warmte controleer je of jouw energieverbruik nog overeenkomt met jouw voorschot. Zo voorkom verrassingen op de jaarafrekening.

 

Wat betekenen de begrippen op de jaarrekening?

Wij snappen dat sommige termen op de jaarafrekening niet in een oogopslag duidelijk zijn. Daarom leggen we hun betekenissen graag aan je uit.

Bekijk de uitleg

Ook kun je de video hieronder bekijken die we maakten om de jaarafrekening uit te leggen. Maak je gebruik van warmtekostenverdeling? Dan ziet jouw jaarafrekening er anders uit.

 

 

Ik moet bijbetalen op mijn jaarafrekening. Is een betalingsregeling mogelijk?

Ennatuurlijk denkt graag met je mee en kan jouw betaling eventueel over enkele maanden verdelen. Hieraan zijn enkele voorwaarden verbonden die afhankelijk zijn van jouw situatie. Voor meer informatie over een betalingsregeling neem je contact op met onze klantenservice. Onze medewerkers zijn van maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 08.30 tot 17.00 uur via het telefoonnummer 085-2734567. 

 

Waar kan ik mijn jaarrekening bekijken?

Ga naar ons online klantenportal Mijn Warmte en log in. Klik daarna op de tegel Mijn facturen. Hier vind je alle facturen van jouw aansluiting. De jaarafrekening open je door op het pdf-bestand te klikken.

 

Waar kan ik mijn jaarafrekening bekijken?

Ga naar ons online klantenportal Mijn Warmte en log in. Klik daarna op de tegel Mijn facturen. Hier vind je alle facturen van jouw aansluiting. De jaarafrekening open je door op het pdf-bestand te klikken.

 

Wat betekenen de begrippen op de jaarafrekening?

Wij snappen dat sommige termen op de jaarafrekening niet in een oogopslag duidelijk zijn. Daarom leggen we hun betekenissen graag aan je uit. Ook kun je de video hieronder bekijken die we maakten om de jaarafrekening uit te leggen. Maak je gebruik van warmtekostenverdeling? Dan ziet jouw jaarafrekening er anders uit.

 

 

Wordt mijn voorschot automatisch aangepast op basis van de nieuwe service- en administratiekosten?

Wanneer je betaalt via handmatige overschrijving of iDEAL passen wij de hoogte van jouw voorschot automatisch aan, deze wordt hierdoor iets lager. Wanneer je betaalt middels automatische incasso verandert er niets. 

Ik wil betalen maar de iDEAL-betaallink is niet meer geldig. Wat nu?

Geen probleem, er zijn meerdere manieren waarop je alsnog de factuur aan ons kunt betalen:

  • Op ons online klantenportal Mijn Warmte kun je al jouw facturen digitaal inzien. Hier zie je ook de facturen die nog niet betaald zijn. Deze kun je hier eenvoudig en veilig betalen.
  • Je kunt jouw factuur natuurlijk ook middels een handmatige overboeking aan ons betalen. Vermeld bij de overboeking alstublieft het betalingskenmerk of het factuurnummer voor een snelle afhandeling van jouw betaling.
  • Wil je af van het steeds handmatig betalen dan kun je ook overstappen op automatische incasso. Je kunt jouw betaalwijze zelf aanpassen onder het menu Mijn gegevens via ons online klantenportal Mijn Warmte. Heb je liever dat wij het voor je doen, neem dan per e-mail contact op met onze klantenservice via klantenservice@ennatuurlijk.nl, bel ons via 085-2734567 of stuur ons een WhatsApp bericht via 06-11 46 11 51

Tot wanneer is de iDEAL-betaallink geldig?

De betaallink in de e-mail heeft een geldigheid tot en met de vervaldatum van jouw factuur.
Je vindt de vervaldatum op de betreffende factuur. Dit is de datum waarop de factuur aan Ennatuurlijk moet voldaan. 

Hoe kan ik zien dat de factuur echt van Ennatuurlijk is?

Mocht je twijfels hebben of de factuur die je per e-mail hebt ontvangen echt van ons afkomstig is, dan zijn er meerdere manieren om te controleren of de factuur daadwerkelijk door ons is gestuurd:

  • De afzender van de e-mail is klantenservice@ennatuurlijk.nl.
  • In de onderwerp-regel van de e-mail staat jouw klantnummer en het factuurnummer vermeld.
  • Op ons online klantenportal Mijn Warmte hebben wij jouw facturen bewaard. Bij twijfel kun je controleren of de factuur ook zichtbaar is in jouw eigen Mijn Warmte omgeving.

Let op! Het kan soms een dag duren voordat de factuur zichtbaar is op Mijn Warmte

Wanneer gaat de wijziging van mijn communicatievoorkeur in?

Zodra je jouw communicatievoorkeur hebt aangepast, wordt deze doorgevoerd in onze administratie. Pas je voor het einde van de maand jouw communicatievoorkeur aan, dan krijg je in de daaropvolgende maand de factuur via het door jou gekozen kanaal. 

Krijg ik korting als ik mijn facturen digitaal wil ontvangen in plaats van per post?

Ja. Je kunt korting krijgen op bepaalde service- en administratiekosten. Hoeveel dat is, bepaal je zelf. Dat hangt namelijk af van de manier waarop je de facturen wilt ontvangen en betalen.

  • Wil je via handmatige overschrijving of iDEAL betalen en de factuur per post ontvangen? Dan geldt voor jou het basistarief en brengen we € 1,00 incl. btw per factuur in rekening.
  • Wil je via handmatige overschrijving of iDEAL betalen en ontvang je de factuur graag per e-mail? Dan geven we € 0,50 korting en blijft er € 0,50 incl. btw per factuur over.
  • Wil je via automatische incasso betalen en jouw jaarafrekening per post ontvangen? Dan geven we € 1,00 korting. Jouw maandelijkse voorschotfacturen kun je inzien via Mijn Warmte.
  • Wil je via automatische incasso betalen en jouw jaarafrekening per e-mail ontvangen? Dan geven we eveneens € 1,00 korting. Jouw maandelijkse voorschotfacturen kun je inzien via Mijn Warmte.

Het aanpassen van jouw communicatievoorkeur en/of betaalwijze regel je eenvoudig zelf via ons online klantenportal Mijn Warmte of via onze klantenservice.

Ik wil mijn facturen graag op een ander e-mailadres ontvangen. Hoe pas ik dit aan?

Mocht je jouw facturen graag op een ander e-mailadres willen ontvangen, dan kun je dit op twee manieren aan ons doorgeven.

  • Wijzig jouw e-mailadres op het klantenportal Mijn Warmte:
  1. Log in met uw e-mailadres en wachtwoord
  2. Klik op Mijn gegevens
  3. Klik op Gegevens Wijzigen
  4. Pas uw e-mailadres aan
  5. Klik op opslaan.

Verandert mijn betaalwijze door de overstap naar digitaal factureren?

Nee, door de overstap naar digitaal factureren zullen wij jouw betaalwijze (automatische incasso/overschrijving) niet veranderen. Wij wijzigen enkel de wijze waarop je jouw factuur ontvangt.

  • Betaal je via een automatische incasso, dan blijft dit onveranderd.
  • Betaal je via een handmatige overschrijving, dan ontvang je jouw factuur per e-mail. In deze e-mail zit een betaallink waarmee je via iDEAL kunt betalen.

Wil je graag de wijze van betalen wijzigen?
Dat kan heel eenvoudig via Mijn gegevens op ons online klantenportal Mijn Warmte

Heb je liever dat wij het voor je doen?
Neem dan per e-mail contact op met onze klantenservice via klantenservice@ennatuurlijk.nl, bel ons via 085-2734567 of stuur ons een WhatsApp bericht via 06-11 46 11 51.

Waarom gaat Ennatuurlijk over op digitale facturatie?

Duurzaamheid is een onderwerp waar Ennatuurlijk veel aandacht aan besteedt. Daarom versturen we onze facturen graag zoveel mogelijk digitaal. Door jouw factuur per e-mail in plaats van per post te versturen, kunnen samen het papierverbruik verminderen en zo het milieu ontzien. We merken dat steeds meer klanten de voorkeur hebben om hun factuur digitaal te ontvangen. We zijn blij dat we op deze manier kunnen voldoen aan de wens van onze klanten.

Hoe werkt digitaal factureren?

Wij bieden je als klant de mogelijkheid om jouw facturen digitaal te ontvangen en te betalen. Kies je voor een digitale facturatie dan verzenden wij jouw facturen – zoals voorschotfacturen en/of jaarafrekeningen – per e-mail. In deze e-mail zit een betaallink waarmee je eenvoudig via iDEAL kunt betalen. Ook worden jouw facturen op ons online klantenportal Mijn Warmte bewaard. Zo kun je je factuur gemakkelijk raadplegen en printen zo vaak je wilt.

Krijg ik maandelijks een factuur als ik via automatische incasso betaal?

Nee, je ontvangt geen voorschotfacturen. Deze vind je terug in ons online klantenportal Mijn Warmte. De jaarafrekening ontvang je wel per post of per e-mail. Dit is afhankelijk van jouw communicatievoorkeur.

 

Ik betaal mijn facturen handmatig. Wanneer moet ik dat steeds doen?

De vervaldatum staat op jouw factuur. Ben je jouw factuur kwijt? Je vindt deze terug in jouw account op ons online klantenportal Mijn Warmte.

 

Hoe pas ik mijn rekeningnummer of betaalwijze aan?

Wil je graag een wijziging doorgeven in het rekeningnummer of de wijze van betalen? Dat doe je eenvoudig via Mijn gegevens op ons online klantenportal Mijn Warmte

 

Waar kan ik mijn facturen inzien?

Bij Mijn facturen op ons online klantenportal  Mijn Warmte vind je een duidelijk overzicht van jouw facturen en betalingen. Je ziet welke facturen in rekening zijn gebracht en welke wel of nog niet voldaan zijn.

 

Ik wil mijn facturen via een ander kanaal ontvangen (communicatievoorkeur)

Je kunt jouw facturen per e-mail of per post ontvangen. Wil je het kanaal waarmee je facturen ontvangt wijzigen? Dan kun je dat eenvoudig doen via ons klantenportaal Mijn Warmte:

  1. Log in met jouw e-mailadres en wachtwoord
  2. Klik op Mijn gegevens
  3. Klik op Gegevens Wijzigen
  4. Pas uw communicatievoorkeur aan naar ‘post’ of ‘e-mail’
  5. Klik op opslaan.

Heb je liever dat wij het voor je doen? Neem dan per e-mail contact op met onze klantenservice via klantenservice@ennatuurlijk.nl, bel ons via 085-2734567 of stuur ons een WhatsApp bericht via 06-11 46 11 51.

Waarom kan ik mijn factuur niet downloaden via Mijn Warmte?

Je kunt jouw facturen downloaden via de webbrowsers Chrome en Safari. Als je gebruik maakt van Internet Explorer of Microsoft Edge kan dit helaas niet. Probeer het daarom via Chrome of Safari. Lukt het alsnog niet? Dan horen wij graag van je.

Kan ik een overzicht van mijn betaalde voorschotten inzien?

Ja, dat kan. Log in op ons online klantenportal Mijn Warmte en kies voor de tegel Mijn facturen.

Wanneer vindt de betaling van automatische incasso plaats?

Het bedrag wordt steeds rond de 25e van de maand geïncasseerd.

 

Waarom zijn de service- en administratiekosten verlaagd?

Tot februari 2019 bedroegen de service- en administratiekosten € 2,42 per factuur. Afhankelijk van de manier waarop je de factuur wilde ontvangen en betalen, kon Ennatuurlijk daarop korting geven. Het is ook mogelijk om facturen te betalen via iDEAL. Dat kan via jouw account in ons online klantenportal Mijn Warmte, maar als we over jouw e-mailadres beschikken, versturen we een digitale factuur met iDEAL-link in plaats van een papieren factuur. Hierdoor zijn zo veel processen geautomatiseerd dat het basistarief voor service- en administratiekosten zakte tot € 1,00 per factuur. Ook op dit basistarief kunnen we korting geven. Hoeveel? Dat bepaal je zelf.

  • Wil je via handmatige overschrijving of iDEAL betalen en de factuur per post ontvangen? Dan geldt het basistarief en brengen we € 1,00 incl. BTW per factuur in rekening.
  • Wil je via handmatige overschrijving of iDEAL betalen en ontvangt je de factuur graag per e-mail? Dan geven we € 0,50 korting en blijft er € 0,50 incl. BTW per factuur over.
  • Wil je via automatische incasso betalen en jouw jaarafrekening per post ontvangen? Dan geven we € 1,00 korting. Jouw maandelijkse voorschotfacturen kun je inzien via Mijn Warmte.
  • Wil je via automatische incasso betalen en de jaarafrekening per e-mail ontvangen? Dan geven we eveneens € 1,00 korting. Jouw maandelijkse voorschotfacturen kun je inzien via Mijn Warmte.

In onderstaand overzicht zetten we het nog even voor je op een rijtje:

Communicatievoorkeur Betaalwijze Service- en administratiekosten Korting op kosten Te betalen per maand aan service- en administratiekosten Wat kun je verwachten?
Post Handmatig € 1,00 € 0,00 € 1,00 Je ontvangt de jaarafrekening en voorschotfactuur per post en betaalt deze handmatig.
Post Automatische incasso € 1,00 € 1,00 € 0,00 Je ontvangt de jaarafrekening per post. Jouw voorschotfactuur kun je inzien op Mijn Warmte, deze wordt automatisch geincasseerd.
E-mail Handmatig € 1,00 € 0,50 € 0,50 Je ontvangt de jaarafrekening en voorschotfactuur per e-mail en betaalt deze handmatig.
E-mail Automatische incasso € 1,00 € 1,00 € 0,00 Je ontvangt de jaarafrekening per e-mail. Jouw voorschotfactuur kun je inzien op Mijn Warmte, deze wordt automatisch geincasseerd.

Alle bedragen zijn inclusief BTW

Ik krijg herinneringen en aanmaningen, maar ik heb alles betaald. Hoe kan dat?

*Niet alle functionaliteiten zijn al beschikbaar in Mijn Warmte. Onze klantenservice helpt je graag!

Waarschijnlijk hebben jouw betaling en onze betalingsherinnering elkaar gekruist. Om dat zeker te weten, kun je jouw betalingen en openstaande facturen bekijken op ons online klantenportal Mijn Warmte. Tip: betaal via automatische incasso. Zo heb je geen omkijken meer naar jouw betalingen en betaal je altijd op tijd.

 

Hoe kan ik mijn facturen via automatische incasso betalen?

Je kunt op ons online klantenportal Mijn Warmte jouw betaalwijze veranderen. Klik in het menu op Mijn gegevens en vervolgens op Wijzigen. Als je jouw manier van betalen aanpast, gaat dat in vanaf de eerstvolgende maand.

 

Wat is e-facturatie?

E-factureren is het versturen van elektronische facturen. Zo’n e-factuur is een digitaal bestand met een vaste structuur, waarvan een boekhoudsysteem de gegevens gemakkelijk kan lezen en verwerken.

Ik wil mijn factuur niet digitaal ontvangen. Hoe geef ik dit door?

Wij passen jouw communicatievoorkeur niet aan zonder dat je dit aan ons gevraagd hebt of hier akkoord voor hebt gegeven. Je hoeft in dit geval dus niets te doen. Facturen blijf je via post ontvangen.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de factuur automatisch gekoppeld wordt aan mijn e-facturatiesysteem?

Ben je aangesloten bij Peppol en hebben wij het juiste KvK-nummer? Dan wordt de factuur door ons automatisch doorgestuurd en wordt deze bij jou zichtbaar in het boekhoudsysteem.

Wat is Peppol?

Peppol is de internationale standaard voor het verzenden, ontvangen en verwerken van elektronische facturen. Met Peppol kunnen overheden, bedrijven en andere organisaties eenvoudig, snel, veilig en betrouwbaar elektronische berichten (zoals e-facturen) uitwisselen.

Hoe kan ik als zakelijke klant mijn facturen van Ennatuurlijk ontvangen?

Als je bent aangesloten op het netwerk van Peppol, dan zie je jouw factuur straks direct terug in je financiële administratie. Ben je niet aangesloten bij het Peppol-netwerk? Dan sturen we de factuur digitaal naar je toe als PDF-bestand. Wil je de factuur niet digitaal ontvangen? Dan sturen we de factuur per post.

Waar vind ik het SEPA-formulier?

Je vindt het SEPA-formulier op de pagina met downloads.