Mobiel menu
Home

Betaling

Algemeen

Hoe wijzig ik mijn rekeningnummer of betaalwijze?

Wil je graag een wijziging doorgeven in het rekeningnummer of de wijze van betalen? Dat doe je eenvoudig via de tegel 'Mijn gegevens' op ons online klantenportal Mijn Warmte. Hier kun je kiezen tussen automatische incasso of overschrijving. Je kunt je betaalwijze ook doorgeven via dit SEPA-formulier. Indien gewenst kun je het SEPA-formulier ook downloaden en uitprinten op de pagina met downloads.

 

Hoe kan ik mijn communicatie per e-mail ontvangen?

Je kunt jouw facturen per e-mail of per post ontvangen. Wil je het kanaal waarmee je facturen ontvangt wijzigen? Dan kun je dat eenvoudig doen via ons klantenportaal Mijn Warmte:

  1. Log in met jouw e-mailadres en wachtwoord
  2. Klik op Mijn gegevens
  3. Klik op Gegevens wijzigen
  4. Pas je communicatievoorkeur aan naar ‘post’ of ‘e-mail’
  5. Klik op opslaan.

Heb je liever dat wij het voor je doen? Vul dan ons contactformulier in, bel ons via 085-2734567 of stuur ons een WhatsApp bericht via 06-11 46 11 51.

Wat moet ik doen als ik mijn rekening niet kan betalen?

Wij vinden het natuurlijk enorm vervelend voor je als je moeite hebt om je warmtefactuur te betalen. Het belangrijkste is om hierover in gesprek te gaan. Neem telefonisch contact met ons op als je je rekening niet kunt betalen. Je kunt dan bellen naar 085-2734567. Samen kijken we dan wat in jouw situatie wel mogelijk is. In deze animatie vind je hierover meer informatie. 

 

Lees hier meer over wat je kunt doen.

Ook zijn er vanuit de gemeente en de landelijke overheid momenteel regelingen beschikbaar voor het betalen van energiekosten. Meer informatie hierover vind je op de website van de Rijksoverheid.  

Ook kun je kijken of je verbruik omlaag kan. Bijvoorbeeld door korter te douchen of de thermostaat een graadje lager te draaien. Op onze website vind je nog meer bespaartips. 

Bekijk de bespaartips   

Ik heb betaald, maar krijg toch een herinnering of aanmaning. Hoe kan dat?

Misschien hebben jouw betaling en onze betalingsherinnering elkaar gekruist. Om dat zeker te weten, kun je jouw betalingen en openstaande facturen bekijken op ons online klantenportal Mijn Warmte. Tip: betaal via automatische incasso. Zo heb je geen omkijken meer naar jouw betalingen en betaal je altijd op tijd.

 

Waar kan ik mijn facturen inzien?

Bij Mijn facturen op ons online klantenportal Mijn Warmte vind je een duidelijk overzicht van jouw facturen en betalingen. Je ziet welke facturen in rekening zijn gebracht en welke wel of nog niet zijn voldaan.

 

Wanneer vindt de betaling van automatische incasso plaats?

Het bedrag wordt steeds rond de 25e van de maand geïncasseerd.

 

Hoe kan ik zien dat een factuur echt van Ennatuurlijk is?

Als je twijfels hebt of de factuur die je per e-mail hebt ontvangen echt van Ennatuurlijk afkomstig is, dan zijn er meerdere manieren om te controleren of de factuur daadwerkelijk door ons is gestuurd:

  • De afzender van de e-mail is klantenservice@ennatuurlijk.nl.
  • In de onderwerpregel van de e-mail staat jouw klantnummer en het factuurnummer vermeld.
  • Op ons online klantenportal Mijn Warmte zijn jouw facturen zichtbaar. Bij twijfel kun je controleren of de factuur ook zichtbaar is in jouw persoonlijke account op Mijn Warmte.

Let op! Het kan soms een dag duren voordat je factuur zichtbaar is op Mijn Warmte

Krijg ik maandelijks een factuur als ik via automatische incasso betaal?

Nee, je ontvangt geen voorschotfacturen. Deze vind je wel terug in je persoonlijk omgeving in ons online klantenportal Mijn Warmte. De jaarafrekening ontvang je wel per post of per e-mail. Dit is afhankelijk van jouw communicatievoorkeur.

 

Ik betaal mijn facturen handmatig. Wanneer moet mijn betaling binnen zijn?

De vervaldatum staat op jouw factuur. Ben je jouw factuur kwijt? Je vindt deze terug in jouw persoonlijke omgeving op ons online klantenportal Mijn Warmte.

 

Tot wanneer is de iDEAL-betaallink geldig?

De betaallink in de e-mail heeft een geldigheid tot en met de vervaldatum van jouw factuur.
Je vindt de vervaldatum op de factuur. Dit is de datum waarop de factuur aan Ennatuurlijk moet zijn voldaan. 

Ik wil betalen maar de iDEAL-betaallink is niet meer geldig. Wat nu?

Geen probleem, er zijn meerdere manieren waarop je alsnog de factuur aan ons kunt betalen:

  • Op ons online klantenportal Mijn Warmte kun je al jouw facturen digitaal inzien. Hier zie je ook de facturen die nog niet betaald zijn. Deze kun je hier eenvoudig en veilig betalen.
  • Je kunt jouw factuur natuurlijk ook via een handmatige overboeking betalen. Vermeld bij de overboeking alsjeblieft het betalingskenmerk of het factuurnummer voor een snelle afhandeling van jouw betaling.
  • Wil je af van het handmatig betalen, dan kun je ook overstappen naar betalingen via automatische incasso. Je kunt jouw betaalwijze zelf aanpassen via ons online klantenportal Mijn Warmte onder de tegel 'Mijn gegevens'. Je kunt je betaalwijze ook doorgeven via dit SEPA formulier.
Krijg ik korting als ik mijn facturen digitaal ontvang in plaats van per post?

Ja, er zijn verschillende varianten mogelijk voor korting of helemaal geen service- en administratiekosten. Hoeveel dat is, bepaal je zelf. Dat hangt namelijk af van de manier waarop je de facturen wil ontvangen en betalen.

  • Wil je via handmatige overschrijving of iDEAL betalen en de factuur per post ontvangen? Dan geldt voor jou het basistarief en brengen we € 1,00 incl. btw per factuur in rekening.
  • Wil je via handmatige overschrijving of iDEAL betalen en ontvang je de factuur graag per e-mail? Dan geven we € 0,50 korting en blijft er € 0,50 incl. btw per factuur over.
  • Wil je via automatische incasso betalen en jouw jaarafrekening per post ontvangen? Dan geven we € 1,00 korting. Jouw maandelijkse voorschotfacturen kun je inzien via Mijn Warmte.
  • Wil je via automatische incasso betalen en jouw jaarafrekening per e-mail ontvangen? Dan geven we eveneens € 1,00 korting. Jouw maandelijkse voorschotfacturen kun je inzien via Mijn Warmte.

Het aanpassen van jouw communicatievoorkeur en/of betaalwijze regel je eenvoudig zelf via ons online klantenportal Mijn Warmte of via onze klantenservice.

Ik wil mijn facturen graag op een ander e-mailadres ontvangen. Hoe pas ik dit aan?

Mocht je jouw facturen graag op een ander e-mailadres willen ontvangen, dan kun je dit op twee manieren aan ons doorgeven.

  • Wijzig jouw e-mailadres op het klantenportal Mijn Warmte:
  1. Log in met uw e-mailadres en wachtwoord
  2. Klik op Mijn gegevens
  3. Klik op Gegevens wijzigen
  4. Pas je e-mailadres aan
  5. Klik op opslaan.
Wanneer gaat de wijziging van mijn communicatievoorkeur in?

Zodra je jouw communicatievoorkeur hebt aangepast, wordt deze doorgevoerd in onze administratie. Pas je voor het einde van de maand jouw communicatievoorkeur aan, dan krijg je in de daaropvolgende maand de correspondentie via het door jou gekozen kanaal. 

Kan ik een overzicht van mijn betaalde voorschotten inzien?

Ja, dat kan. Log in op ons online klantenportal Mijn Warmte en kies voor de tegel 'Mijn facturen'.

Waarom kan ik mijn factuur niet downloaden via Mijn Warmte?

Je kunt jouw facturen downloaden via de webbrowsers Chrome en Safari. Als je gebruik maakt van Internet Explorer of Microsoft Edge kan dit helaas niet. Probeer het daarom via Chrome of Safari. Lukt het alsnog niet? Dan horen wij graag van je.

Hoe worden incassokosten berekend?

Als je een rekening niet op tijd betaalt, brengen we incassokosten in rekening. Dat doen we niet meteen. Eerst ontvang je een kosteloze betalingsherinnering waarin we uitleggen wat de incassokosten bedragen als je niet overgaat tot betaling. De regels hiervoor zijn opgesteld vanuit de overheid, en vastgelegd in de Wet Incasso Kosten (WIK). 

Sinds 1 september 2024 gelden de volgende incassokosten: De eerste keer* dat we incassokosten in rekening brengen, is dit € 40,-, ongeacht de hoogte van het factuurbedrag. Betaal je binnen zes maanden na de laatste incassokosten opnieuw te laat? Dan bedragen de incassokosten € 20,- voor facturen lager dan € 266,67. Voor facturen hoger dan € 266,67 bedragen de incassokosten opnieuw € 40,-.

 *Als er minimaal zes maanden op rij geen incassokosten in rekening zijn gebracht, en een rekening wordt te laat betaald dan bedragen de incassokosten weer € 40,-.

Jaarafrekening

Wanneer ontvang ik mijn jaarafrekening?

Je betaalt maandelijks een voorschot en eenmaal per jaar ontvang je een jaarafrekening. De maand waarin je jouw jaarafrekening ontvangt ligt aan de plaats waarin je woont. Je kunt dit terugvinden door in te loggen op Mijn Warmte en te kiezen voor de tegel 'Mijn tarieven'. Nadat je op jouw leveringsadres klikt wordt zichtbaar in welke maand je de jaarafrekening ontvangt.

Op de jaarafrekening zie je de werkelijke totale kosten vergeleken met het totaalbedrag van de betaalde voorschotten. Door verschillende oorzaken kan het voorkomen dat je geld terugkrijgt of moet bijbetalen op jouw jaarafrekening. Bekijk hier de mogelijke oorzaken daarvoor. 

Waar kan ik mijn jaarafrekening bekijken?

Afhankelijk van jouw communicatievoorkeur ontvang je de jaarafrekening per post of per e-mail. Je kunt de jaarafrekening ook online bekijken in ons klantenportal Mijn Warmte. Klik na het inloggen op de tegel 'Mijn facturen'. Hier vind je alle facturen van jouw aansluiting tot twee jaar terug. De jaarafrekening open je door rechts op het download tekentje te klikken.

 

Wat betekenen de begrippen op de jaarafrekening?

Mogelijk zijn sommige termen op de jaarafrekening niet in één oogopslag duidelijk. Daarom leggen we hun betekenissen graag aan je uit. Ook kun je de video hieronder bekijken die we maakten om de jaarafrekening uit te leggen. Maak je gebruik van warmtekostenverdeling? Dan ziet jouw jaarafrekening er anders uit.

 

 

Waarom krijg ik geld terug of moet ik bijbetalen op mijn jaarafrekening?

Je betaalt maandelijks een voorschot en eenmaal per jaar ontvang je een jaarafrekening. Op de jaarafrekening zie je de werkelijke totale kosten vergeleken met het totaalbedrag van de betaalde voorschotten. Door verschillende oorzaken kan het voorkomen dat je geld terugkrijgt of moet bijbetalen op de jaarafrekening. Hieronder geven we enkele mogelijke oorzaken daarvoor.

Je krijgt geld terug:

  • Jouw verwachte verbruik is te hoog ingeschat en hierdoor betaalde je elke maand een te hoog voorschot.
  • Je hebt zelf een hoger voorschot ingesteld in ons online klantenportal Mijn Warmte of via onze klantenservice.
  • Door gewijzigde omstandigheden, zoals aangebrachte isolatie of dubbel glas, nam jouw verbruik af.
  • Jouw meter registreert onjuist of heeft stilgestaan (zie storingen).
  • Je was vaak van huis waardoor je minder energie hebt verbruikt.

Je moet bijbetalen:

  • Jouw verwachte verbruik is te laag ingeschat waardoor jouw maandelijks voorschot jouw verbruik niet dekte.
  • Door een verhuizing is er geen volledig stookseizoen gefactureerd, maar alleen de wintermaanden. Bijvoorbeeld als je in oktober in je nieuwe woning bent getrokken en in maart je jaarafrekening ontvangt.
  • Het afgelopen jaar was kouder dan verwacht waardoor je meer energie nodig had.
  • Door gewijzigde omstandigheden zoals een gezinsuitbreiding of een verbouwing nam jouw verbruik toe.

Via 'Mijn verbruik' in ons online klantenportal Mijn Warmte controleer je of jouw energieverbruik nog overeenkomt met jouw voorschot. Zo voorkom je toekomstige verrassingen op de jaarafrekening.

 

Ik moet bijbetalen op mijn jaarafrekening. Is een betalingsregeling mogelijk?

Ennatuurlijk denkt graag met je mee en kan jouw betaling eventueel over enkele maanden verdelen. Hieraan zijn enkele voorwaarden verbonden die afhankelijk zijn van jouw situatie. Voor meer informatie over een betalingsregeling neem je contact op met onze klantenservice. Onze medewerkers zijn van maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 08.30 tot 17.00 uur via het telefoonnummer 085-2734567. 

 

E-facturatie

Wat is e-facturatie?

E-factureren is het versturen van elektronische facturen. Zo’n e-factuur is een digitaal bestand met een vaste structuur, waarvan een boekhoudsysteem de gegevens gemakkelijk kan lezen en verwerken.

Als zakelijke klant kun je je via dit formulier aanmelden voor e-facturatie.

Hoe kan ik als zakelijke klant mijn facturen van Ennatuurlijk ontvangen?

Als je bent aangesloten op het netwerk van Peppol, dan zie je jouw factuur straks direct terug in je financiële administratie. Ben je niet aangesloten bij het Peppol-netwerk? Dan sturen we de factuur digitaal naar je toe als PDF-bestand. Wil je de factuur niet digitaal ontvangen? Dan sturen we de factuur per post.

Als zakelijke klant kun je je via dit formulier aanmelden voor e-facturatie.

Wat is Peppol?

Peppol is de internationale standaard voor het verzenden, ontvangen en verwerken van elektronische facturen. Met Peppol kunnen overheden, bedrijven en andere organisaties eenvoudig, snel, veilig en betrouwbaar elektronische berichten (zoals e-facturen) uitwisselen.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de factuur automatisch gekoppeld wordt aan mijn e-facturatiesysteem?

Ben je aangesloten bij Peppol en hebben wij het juiste KvK-nummer? Dan wordt de factuur door ons automatisch doorgestuurd en wordt deze bij jou zichtbaar in het boekhoudsysteem.

Tekst

Het antwoord niet gevonden? Wij helpen je graag. Onze klantenservice staat op werkdagen van 8.30 - 17.00 uur voor je klaar.

Eerste kolom
Stel makkelijk een vraag via Whatsapp

06-11461151

Tweede kolom
Telefoon

085-2734567

Derde kolom
Vierde kolom
Meld een storing

Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar via: 085-2734555

Storing

Bekijk hier of er een storing is.