Technische vragen

Hoe kan ik mijn woning koelen?

Je kunt jouw woning koelen door de thermostaat actief op koelen te zetten.

Mijn woning wordt niet koel. Waar ligt dit aan?

Jouw woning wordt gekoeld via de vloerverwarming. Dit kost, net zoals het verwarmen, tijd. Denk daarom vooruit en zet de koeling op tijd aan. Daarnaast blijft het belangrijk om ramen en deuren gesloten te houden als het buiten warm is. Lucht jouw woning bijvoorbeeld in de ochtend en maak, indien nodig, gebruik van zonnewering.

Kan ik mijn woning het hele jaar door koelen?

Dat is in principe niet mogelijk omdat de temperatuur in je huis boven de 21 graden moet zijn voordat je jouw woning kunt koelen.

Hoe werkt koude in mijn woning?

  • Koud water uit bijvoorbeeld de bodem komt je huis binnen
  • De afleverset in je meterkast brengt de koude naar binnen. Door middel van de binneninstallatie wordt de woning gekoeld via de vloerverwarming
  • Het water stroomt vanuit jouw huis terug om opnieuw afgekoeld te worden

Wat is koude?

Koude is het actief koelen van uw woning of utiliteitsgebouw. Steeds vaker combineren we koude met het warmtenet van Ennatuurlijk. Dankzij dit koelsysteem, in combinatie met warmte, heb je het hele jaar door een aangename temperatuur in huis. Door het gebruik van koude van Ennatuurlijk stoot je minder CO₂ uit dan bijvoorbeeld met een traditionele airconditioning.

Wat komt de monteur precies doen bij de warmtemeter? 

De monteur die bij je langs komt zal de oude meter vervangen door een nieuwe meter. Het verschil tussen deze oude en nieuwe meter is dat wij de nieuwe meter op afstand uit kunnen lezen. Eerder konden wij alleen standen lezen met de RF module waarbij we door de straat moesten rijden om de juiste meting te kunnen maken.  

Kan ik de data uit de slimme warmtemeter gebruiken op andere platforms? 

Dit zoekt Ennatuurlijk nog voor je uit. Kun je met ons delen aan welke uitleesapparatuur je denkt? Dan nemen we deze mee in onze aanpak. 

Hoe gebruikt Ennatuurlijk de informatie uit mijn warmtemeter? 

De slimme meter staat in verbinding met een antenne bij je in de wijk. Jouw verbruikersgegevens worden middels radiosignalen naar deze antenne verstuurd, waarna ze doorgestuurd worden naar Ennatuurlijk. Dit is eenrichtingsverkeer, er gaat geen data andersom van Ennatuurlijk naar de slimme meter. 

Wat verandert er nu ik een slimme meter heb?

De grootste verandering is het gemak dat bij de slimme warmtemeter komt kijken. Je hoeft namelijk zelf geen meterstanden meer door te geven. De slimme meter doet dit automatisch. Dit zorgt voor een beter inzicht in het verbruik en op basis van deze informatie kun je je voorschotbedrag desgewenst aanpassen. Daarbij ontvang je maandelijks van ons per e-mail een verbruikskostenoverzicht (VKO). Met een slimme warmtemeter ben je dus goed voorbereid op de toekomst.  

Hoe wordt de slimme meter geïnstalleerd?

De monteur komt bij je langs en is te herkennen aan zijn/haar Ennatuurlijk kleding en kan zich legitimeren met een Ennatuurlijk pas. Voordat de monteur start met de werkzaamheden, doet hij een standaard controle en wordt er een foto gemaakt van de meterkast. Het serienummer en de standen van de oude meter worden genoteerd. Vervolgens sluit de monteur de toestelkranen en wordt de huidige meter vervangen door een slimme warmtemeter. Hierdoor heb je tijdelijk geen warm water of verwarming. Na installatie (duurt ongeveer één uur) controleert de monteur de verbinding en zet de toestelkranen weer open. Samen controleren jullie of alles weer werkt. Als dit zo is vraagt de monteur nog om een handtekening en verlaat hij/zij de woning. Je slimme meter doet het direct.  

Corona-protocol 

Op de dag van je afspraak volg ik het corona-protocol en verwacht ik dat jij ook de basisregels naleeft. Dus houdt voldoende afstand, zorg dat er geen anderen in de buurt zijn wanneer ik bezig ben met de installatie. Heb jij of een huisgenoot klachten hebben op de dag van de afspraak? Bel ons dan en dan maken we een nieuwe afspraak.

Wat als je een slimme warmtemeter wil weigeren?

Wil je geen slimme warmtemeter? Het laten uitlezen van deze meter is niet verplicht. Omdat meters om de zoveel tijd aan vernieuwing toe zijn, komen we deze meter wel graag vernieuwen. We plannen daarom alsnog graag een afspraak met u in en noteren hier dat deze meter niet slim uitgelezen mag worden. Het uitlezen van de meter kan dan op afstand volledig uitgeschakeld worden. We willen je vragen om contact op te nemen met de klantenservice van Ennatuurlijk. Wij zijn bereikbaar op maandag tot en met vrijdag tussen 8:30 en 17:00 uur via 085-273 4567.

Ben je verplicht een slimme warmtemeter te laten installeren?

De Europese wetgeving stelt dat per 1 januari 2027 alle warmtemeters slim moeten zijn. Bij wet ben je dus verplicht om een slimme warmtemeter te laten installeren. Het uitlezen daarvan is niet bij wet verplicht.  

Wanneer krijg je een slimme warmtemeter?

We gaan dit in augustus 2021 starten in Breda. Daarna gaan we in drie jaar alle huidige warmtemeters bij al onze klanten vervangen door een slimme warmtemeter. Wanneer je aan de beurt bent ontvang je van ons een brief met daarin de mogelijkheid om een afspraak te maken.  

Waarom krijg je een slimme warmtemeter?

Europese wetgeving stelt dat per 1 januari 2027 alle meters op afstand uitleesbaar moeten zijn, slim dus. Bij Ennatuurlijk gaan we daarom alvast beginnen. Verspreid over 3 jaar gaan de huidige meters bij al onze klanten worden vervangen door een slimme warmtemeter.  

Hoe werkt een slimme warmtemeter?

Een slimme meter is op afstand uitleesbaar. Een slimme meter geeft automatisch meterstanden door via een beveiligde verbinding. De slimme meter staat in verbinding met een antenne in jouw wijk. Jouw verbruiksgegevens worden digitaal naar deze antenne verstuurd waarna ze worden doorgestuurd naar Ennatuurlijk. Dit is eenrichtingsverkeer en hiervoor gebruiken we radiosignalen.  

Wat is een slimme warmtemeter?

Een slimme meter is een digitale meter die je warmteverbruik registreert en automatisch doorstuurt naar Ennatuurlijk. Een monteur van Ennatuurlijk komt de warmtemeter in de meterkast voor je vervangen. Deze slimme warmtemeter staat in verbinding met een antenne bij je in de wijk. Via deze antenne worden de gebruiksgegevens digitaal naar Ennatuurlijk doorgestuurd. Hierbij maken wij gebruik van radiosignalen. Een volledig betrouwbare manier voor het delen van deze informatie. De slimme meter voldoet aan wettelijke eisen op het gebied van veiligheid en gezondheid.

Hoe kan ik een afleverset aanvragen?

Ben je al klant bij Ennatuurlijk en wil je meer warm water tot jouw beschikking hebben? Of verbouw je je woning waardoor de afleverset op een andere plaats in huis moet komen? Om deze en andere redenen is een verandering aan jouw afleverset nodig. Maar soms moet de set ook in zijn geheel vervangen worden. Ennatuurlijk zet de verschillende situaties graag voor je op een rij. Lees verder

Hoe kan ik mijn afleverset aanpassen?

Ben je al klant bij Ennatuurlijk en wil je meer warm water tot jouw beschikking hebben? Of verbouw je jouw woning waardoor de afleverset op een andere plaats in huis moet komen? Om deze en andere redenen is een verandering aan jouw afleverset nodig. Maar soms moet de set ook in zijn geheel vervangen worden. Ennatuurlijk zet de verschillende situaties graag voor je op een rij. Lees verder

Is het mogelijk om een (slimme) thermostaat te plaatsen?

Het is mogelijk om een (slimme) thermostaat te plaatsen. Voor advies hierin kun je het beste een eigen installateur inschakelen. Zij zijn op de hoogte van de nieuwste opties en modellen thermostaten. Wij zijn hierin niet gespecialiseerd en kunnen je dus  helaas niet adviseren. 

Kan ik een waterontharder toepassen in mijn woning die aangesloten is op het warmtenet?

Ja, het is mogelijk om een waterontharder toe te passen in woningen die aangesloten zijn op het warmtenet. De ontharder zal in veel gevallen net na de watermeter geplaatst worden. Aandachtspunt voor het plaatsen van een waterontharder is de weerstand. Er moet namelijk een minimale voordruk van 200kPa zijn op de set voor het goed functioneren van de ontharder. 

Kan ik worden afgesloten van het warmtenet?

Je bent aangesloten op een warmtenet. In tegenstelling tot wie een aansluiting heeft op een gas- of elektriciteitsnet, kun je niet overstappen naar een andere warmteleverancier. Wil je geen warmte meer van ons afnemen? Uitsluitend met goedkeuring van de woningeigenaar kunnen wij dan aan de slag met jouw opzegging. Hiervoor hanteren wij een opzegtermijn van 30 dagen. Ben je niet zelf de eigenaar van de woning, dan moet je eerst contact opnemen met de woningeigenaar. De kosten voor afsluiting worden bij jou in rekening gebracht. Pas na de betaling kunnen wij overgaan tot het afsluiten en mogelijk verwijderen van de warmte-aansluiting (en overige apparatuur). In alle andere gevallen blijf je aangesloten op het warmtenet.

Hier vind je de overige voorwaarden en procedure voor het afsluiten.

Waarvan hangt mijn warmteverbruik af?

Bekijk deze pagina voor informatie over warmteverbruik.

 

Wie verzorgt het onderhoud?

Bekijk deze pagina voor uitleg over het onderhoud.

 

Hoe werkt het verwarmingssysteem van mijn woning?

Bekijk deze pagina voor uitleg over het verwarmingsysteem in jouw woning.

 

Hoe wordt mijn verbruik gemeten?

Op jouw afleverset bevindt zich een warmtemeter, hierop kun je de afgenomen hoeveelheid warmte zien.

 

Hoe controleer ik of mijn warmtemeter goed werkt?

Is jouw verbruik hoger dan verwacht? Je kunt meer inzicht krijgen in jouw verbruik door maandelijks jouw warmtestand door te geven. Wanneer het verbruik meer dan 20 procent hoger ligt dan op jouw laatste jaarafrekening, is het verstandig om te testen of jouw warmtemeter nog wel goed werkt. Dat kun je doen met deze test;

  • 1. Alle radiatorkranen en de vloerverwarming volledig dichtdraaien. Het doel hiervan is om geen warmte meer af te nemen.
  • 2. Zet een warm waterkraan volledig aan totdat het water er warm uitkomt. Draai daarna de kraan dicht, zorg dat alle warmwaterkranen volledig dicht zijn. Zo neemt u geen warm kraanwater meer af. 
  • 3. Op de Kamstrup warmtemeter dient u nu 8 keer op de bedieningsknop (knop met zwart pijltje) te drukken.
  • 4. In het scherm moet na één minuut 0 l/h komen te staan. Dit betekent dat er geen water door de meter stroomt.
  • 5. Indien de meter nu geen 0 aangeeft moet de hoofdafsluiter van het warm waterapparaat worden gesloten.
  • 6. In het scherm moet na één minuut 0 l/h komen te staan. Wanneer dit niet het geval is kun je contact opnemen met onze klantenservice via 085-2734567. Je kunt jouw vermoeden over onterecht hoog verbruik dan bespreken met een van onze medewerkers.
  • 7. Als er na punt 4 géén 0 l/h in het venster van jouw warmtemeter staat, maar na punt 6 wél, is er nog steeds doorstroming in jouw binneninstallatie. Als je zeker weet dat alle verwarmingen uit staan (ook de vloerverwarming) kan het zijn dat er een regelklep of thermostaatklep defect is. Hiervoor dien je zelf een installateur in te schakelen.

 

Wat moet ik doen als mijn radiatoren een raar geluid maken?

Hoor je een borrelend geluid in jouw leidingen en/of radiatoren? Dan zit er te veel lucht in jouw verwarmingssysteem. Het ontluchten van jouw verwarming doe je eenvoudig zelf met een ontluchtingssleuteltje. Maakt jouw verwarming andere geluiden? Geef dat dan door aan jouw installateur of verhuurder. 

 

Ik heb een lekkage aan de afleverset. Wat moet ik doen?

Draai alle afsluiters dicht (laat de hendels van de leiding af wijzen) en bel ons storingsnummer: 085-2734555

 

Waarom krijg ik te weinig warm water als ik meerdere kranen tegelijk open?

De hoeveelheid warm kraanwater is begrensd in jouw afleverset. Doet dit probleem zich pas sinds kort voor? Neem dan contact op met jouw installateur of verhuurder. Wil je beschikking hebben over meer water? Dan kun je contact opnemen met onze klantenservice via 085-2734567 en de watercapaciteit laten vergroten.

 

Wat moet ik doen als geen enkele radiator warm wordt?

Ga na of alle radiatoren opengedraaid zijn, de afsluiters van de afleverset openstaan (en in de richting van de leiding wijzen), en of de kamerthermostaat aanstaat en hoog genoeg ingesteld is. Is jouw kamerthermostaat defect? Neem dan contact op met jouw installateur of verhuurder. Doet de thermostaat het wel? Als je eigenaar bent van de set, kun je contact opnemen met jouw installateur. Als Ennatuurlijk eigenaar is, kun je de storing doorgeven via 085-2734555.

 

Waarom wordt een radiator in mijn woning niet warm?

Draai de kraan van de radiator helemaal open. Als dit niet helpt, kun je nagaan of de radiator warm wordt als je alle andere radiatoren in huis dichtdraait. Is de radiator na vijf minuten nog niet op temperatuur? Neem dan contact op met jouw installateur of verhuurder.

 

Hoe komt het dat de onderkant van mijn radiator koud is?

Het ontwerp van jouw binneninstallatie is bepalend voor de temperaturen waarmee het water jouw radiatoren binnenkomt en uitgaat. Vragen hierover stel je dus het beste aan jouw installateur of verhuurder.

 

Waarom wordt mijn woning niet warm genoeg?

Als het buiten heel koud is, is het belangrijk dat je alle radiatoren opent, ook in ruimtes waar je niet (veel) komt. Zo verdrijf je de koude uit muren en vloeren. Als niet alle radiatoren warm worden, ligt dit waarschijnlijk aan jouw binneninstallatie. Dan is het belangrijk om contact op te nemen met jouw installateur of verhuurder.

 

Na recente werkzaamheden aan de (binnen)installatie heb ik geen warmte meer. Hoe kan dat?

Tijdens werkzaamheden is het soms noodzakelijk om een of meer afsluiters van jouw afleverset dicht te draaien. Controleer daarom of alle afsluiters van de afleverset openstaan (en in de richting van de leiding wijzen). Staan ze open en heb je nog steeds geen verwarming? Als Ennatuurlijk eigenaar is van jouw afleverset, kun je ons storingsnummer 085-2734555 bellen. Bel in het andere geval jouw installateur of verhuurder.

 

Mijn storing staat niet bij de actuele storingen. Wat moet ik doen?

Bekijk de pagina 'Waar zit de storing?'. Hiermee onderzoek je snel en eenvoudig de oorzaak van de storing. Binnen enkele ogenblikken weet je of het defect in jouw eigen installatie zit of in die van Ennatuurlijk. Zit de storing in ons systeem? Geef hem dan door via storingsnummer: 085-2734555

 

Wat is warmtekostenverdeling?

Warmtekostenverdeling (WKV) is een systeem waarbij er gebruik wordt gemaakt van een grote warmteopwekinstallatie waarop alle woningen van een wijk of woonblok zoals een appartementencomplex zijn aangesloten: een collectief warmtenet dus. De warmte komt van een centrale leiding die start in een zogeheten ketelhuis of onderstation en komt via een of meerdere aftakkingen de wijk of woonblok binnen. De woningen hebben geen eigen warmtemeter, maar er is een hoofdmeter voor de hele wijk of het totale woonblok. Om vast te stellen wie wat verbruikt, zijn alle radiatoren in de woningen voorzien van een elektronische radiatormeter. Op basis van de gegevens die deze meters registreren, worden de kosten verdeeld. Klik hier voor de brochure over WKV. 

 

Hoe bepaalt Ennatuurlijk de kosten voor iedere soort afleverset?

Voor iedere afleverset zijn de kosten opgebouwd uit de volgende onderdelen:

  • Gebruik - Kosten voor het gebruik van de afleverset op basis van een redelijke levensduur van het apparaat.
  • Onderhoudskosten - De gemiddelde onderhoudskosten voor een afleverset. 
  • Service - Vergoeding voor de kosten die te maken hebben met service, zoals 24/7 dagen beschikbaarheid van een storingsdienst en monteurs en administratieve kosten.
  • Rente - Een vergoeding voor het geld dat is geïnvesteerd in de aanschaf en plaatsing van de afleverset.


We berekenden per type afleverset het gemiddelde van de kosten en stelden een tarief vast dat wordt verdeeld over de twaalf voorschotten die je betaalt in een jaar.

Klik hier voor het tarievenblad of kijk op Mijn Warmte voor jouw tarief. 

Welke soorten afleversets heeft Ennatuurlijk?

Ennatuurlijk biedt verschillende soorten afleversets omdat niet iedere klant dezelfde warmte afneemt. Er zijn drie soorten situaties:

  • situatie A: er is geen afleverset van Ennatuurlijk in de woning aanwezig.
  • situatie B: er is een afleverset van Ennatuurlijk aanwezig voor de levering van warmte voor ruimteverwarming. Deze set noemen we type B.
  • situatie C: er is een afleverset van Ennatuurlijk aanwezig voor de levering van warmte voor ruimteverwarming en voor warm kraanwater. Deze set noemen we type C.

Wat is het verschil tussen een warmtewisselaar en een afleverset?

De warmtewisselaar zorgt voor het verwarmen van drinkwater, kraanwater dus, en bevindt zich in de meeste gevallen in de afleverset. De afleverset zorgt voor de overdacht van de warmte van ons warmtenet naar jouw woning. Drinkwater komt niet in contact met water van het warmtenet. 

 

Waaruit bestaat een afleverset?

De afleverset is het geheel van (flexibele aansluit)leidingen, afsluiters, inlaatcombinatie, kogelkranen, aansluitbeugel, warmtewisselaar, filter en drukverschilregelaar. De warmtemeter maakt geen onderdeel uit van de warmte-afleverset. Ook als er slechts enkele onderdelen aanwezig zijn, spreken wij over een afleverset. 

Wat is een afleverset?

De afleverset is de installatie in jouw woning die ervoor zorgt dat de warmte van ons warmtenet de warmte-installatie in jouw huis kan bereiken.
Lees hier meer over jouw afleverset.

 

Kan ik mijn warmtemeter laten controleren?

Ja, je kunt een controle aanvragen op basis van ‘kosten van ongelijk’. Dat houdt in dat als de conclusie is dat jouw warmtemeter niet goed werkt, wij de kosten van de controle op ons nemen. Natuurlijk corrigeren we ook het verbruik dat we volgens de gevonden afwijking te veel of te weinig in rekening hebben gebracht. Als blijkt dat jouw warmtemeter wel goed werkt, zijn de kosten voor jouw rekening. Een controle kost € 133,10 (inclusief btw) en duurt twee uur.

 

Levert de warmtemeter stralingsgevaar op?

Nee, de warmtemeter voldoet aan de internationale voorschriften en specificaties met betrekking tot elektromagnetische straling. De straling is onschadelijk en vergelijkbaar met een babyfoon of een afstandsbediening voor de televisie.

 

Waarom vragen jullie mij om zelf mijn meterstand door te geven?

Heel soms komt het voor dat het ons niet lukt om een meterstand uit te lezen. Dat kan een technische oorzaak hebben, maar het kan ook komen doordat je ons hebt verzocht om niet op afstand uit te lezen. Dan vragen wij je om zelf jouw meterstand aan ons door te geven via ons online klantenportal Mijn Warmte

 

Hoe weet ik dat jullie een correcte meterstand uitlezen?

Het uitlezen gaat automatisch. Wie wil nagaan of wij een goede meterstand hebben uitgelezen, doet dat eenvoudig aan de hand van zijn jaarafrekening. De meterstand die daarop staat, is meestal maximaal een maand oud en kan dus niet ver afliggen van uw huidige meterstand. 

 

Hoe vaak leest Ennatuurlijk mijn meterstanden uit?

Ennatuurlijk leest jouw meterstanden minstens een keer per jaar uit. Dit doen wij ongeveer een maand voordat je jouw jaarafrekening ontvangt. De meterstanden die wij hebben uitgelezen, kun je inzien via Mijn Warmte.

 

Kan ik de RF-module op basis van de Warmtewet laten verwijderen?

Nee, volgens de Warmtewet kun je een op afstand uitleesbare meter weigeren als de plaatsing ervan wordt aangeboden, maar kan hij achteraf niet verwijderd worden. Je kunt het bedrijf dat opdracht geeft voor het uitlezen van de meter, in jouw geval is dat dus Ennatuurlijk, wel vragen om dat niet meer te doen. Wil je dat? Stuur ons dan een brief naar postbus 1200, 5602 BE, Eindhoven of een e-mail op klantenservice@ennatuurlijk.nl. Dan lezen we jouw meterstand niet meer op afstand uit en moet je die via Mijn Warmte aan ons doorgeven. 

 

Wat is het verschil tussen een RF-module en slimme meter?

Slimme meters hebben meer technische mogelijkheden. Zo is er tweerichtingsverkeer mogelijk tussen de slimme meter en energieleverancier. Een RF-module kan alleen uitgelezen worden. Ook kan de energieleverancier via een slimme meter een installatie op grote afstand in- en uitschakelen. Bij een RF-module moet de meteropnemer zelf in de buurt zijn. Tot slot registreert een slimme meter meterstanden automatisch per uur. Met een RF-module heeft de meteropnemer alleen inzicht in jouw meterstanden op het moment van opname.

 

Kunnen anderen de warmtemeter uitlezen?

Nee, de warmtemeter is beveiligd.

 

Wat is een RF-module?

RF staat voor radio frequency. De RF-module is gemonteerd in jouw warmtemeter en maakt het voor de meteropnemer mogelijk om op afstand meterstanden uit te lezen. Alleen de meteropnemer kan jouw meterstand uitlezen en alleen als hij in de directe omgeving van de module komt.

 

Wat doet mijn warmtemeter?

Woningen die zijn aangesloten op het warmtenet van Ennatuurlijk beschikken over een warmtemeter die op korte afstand kan worden uitgelezen door onze meteropnemers. Deze werkwijze heeft heel wat voordelen:

  • jouw voorschot wordt heel nauwkeurig vastgesteld.
  • je ontvangt jaarlijks een correcte jaarafrekening op basis van daadwerkelijke meterstanden.
  • je hoeft  een meteropnemer geen toegang te verlenen tot jouw woning.
  • je hoeft niet jaarlijks zelf jouw meterstanden door te geven.