Technische vragen

Algemeen

Waarom wordt mijn woning niet warm genoeg?

Als het buiten heel koud is, is het belangrijk dat je alle radiatoren opent, ook in ruimtes waar je niet (veel) komt. Zo verdrijf je de koude uit muren en vloeren. Als niet alle radiatoren warm worden, ligt dit waarschijnlijk aan jouw binneninstallatie. Dan is het belangrijk om contact op te nemen met jouw installateur of verhuurder.

 

Hoe werkt het verwarmingssysteem van mijn woning?

Bekijk deze pagina voor uitleg over het verwarmingsysteem in jouw woning.

 

Wat moet ik doen als mijn radiatoren een raar geluid maken?

Hoor je een borrelend geluid in jouw leidingen en/of radiatoren? Dan zit er te veel lucht in jouw verwarmingssysteem. Het ontluchten van jouw verwarming doe je eenvoudig zelf met een ontluchtingssleuteltje. Maakt jouw verwarming andere geluiden? Geef dat dan door aan jouw installateur of verhuurder. 

Download hier het stappenplan om jouw verwarmingssysteem te ontluchten.

Stappenplan downloaden

 

Waarom wordt een radiator in mijn woning niet warm?

Als slechts één radiator niet warm wordt, maar andere radiatoren wel, dan is dat er waarschijnlijk iets aan de hand in de binneninstallatie van jouw woning. Draai de kraan van de radiator helemaal open. Als dit niet helpt, kun je nagaan of de radiator warm wordt als je alle andere radiatoren in huis dichtdraait. Is de radiator na vijf minuten nog niet op temperatuur? Neem dan contact op met jouw installateur of verhuurder.

 

Mijn verwarming doet het niet. Wat moet ik doen?

Voor een snelle oplossing is het allereerst belangrijk om te weten waar de storing vandaan komt. Kijk hiervoor op onze storingspagina. 

Ik heb geen thermostaat maar wil mijn warmte graag regelen via dit, is dit mogelijk?

Ja, als je geen thermostaat hebt, kun je in veel gevallen een externe thermostaat of slimme thermostaat installeren die geschikt is voor de stadsverwarming. Hiermee kun je de temperatuur in huis regelen. Controleer wel of je binnenhuisinstallatie geschikt is voor de thermostaat die je wilt gebruiken.

Mijn thermostaat staat uit en toch wordt er verbruik gemeten, hoe kan dit?

Het kan zijn dat er toch energie wordt verbruikt doordat bepaalde onderdelen van je verwarmingssysteem, zoals de pomp of het antivriessysteem, nog steeds actief zijn om het systeem te beschermen. Ook kan het zijn dat de warmtemeter warmteverliezen meet van bijvoorbeeld leidingen die door verwarmde ruimtes lopen.

Hoe stel ik mijn thermostaat in als ik in de winter tijdelijk niet thuis ben?

Als je tijdelijk niet thuis bent, kun je de thermostaat instellen op een lagere temperatuur om energie te besparen. Stel je thermostaat bijvoorbeeld in op 15°C tot 17°C om te voorkomen dat de woning te veel afkoelt, terwijl je nog steeds voorkomt dat leidingen bevriezen. Wanneer je weer thuiskomt en je standaard je verwarming op 20°C hebt staan, hoeft je verwarming maximaal 5°C bijstoken.

Overige vragen

Kan ik een waterontharder toepassen in mijn woning die aangesloten is op het warmtenet?

Ja, het is mogelijk om een waterontharder toe te passen in woningen die aangesloten zijn op het warmtenet. De ontharder zal in veel gevallen net na de watermeter geplaatst worden. Aandachtspunt voor het plaatsen van een waterontharder is de weerstand. Er moet namelijk een minimale voordruk van 200kPa zijn op de set voor het goed functioneren van de ontharder. 

Wat moet ik doen als geen enkele radiator warm wordt?

Ga na of alle radiatoren opengedraaid zijn, de afsluiters van de afleverset openstaan (en in de richting van de leiding wijzen), en of de kamerthermostaat aanstaat en hoog genoeg ingesteld is. Is jouw kamerthermostaat defect? Neem dan contact op met jouw installateur of verhuurder. Doet de thermostaat het wel? Als je eigenaar bent van de set, kun je contact opnemen met jouw installateur. Als Ennatuurlijk eigenaar is, kun je de storing doorgeven via 085-2734555.

 

Hoe komt het dat de onderkant van mijn radiator koud is?

Het ontwerp van jouw binneninstallatie is bepalend voor de temperaturen waarmee het water jouw radiatoren binnenkomt en uitgaat. Vragen hierover stel je dus het beste aan jouw installateur of verhuurder.

 

Wat is warmtekostenverdeling (WKV)?

Warmtekostenverdeling (WKV) is een systeem waarbij er gebruik wordt gemaakt van een grote warmteopwekinstallatie waarop alle woningen van een wijk of woonblok zoals een appartementencomplex zijn aangesloten: een collectief warmtenet dus. De warmte komt van een centrale leiding die start in een zogeheten ketelhuis of onderstation en komt via een of meerdere aftakkingen de wijk of woonblok binnen. De woningen hebben geen eigen warmtemeter, maar er is een hoofdmeter voor de hele wijk of het totale woonblok. Om vast te stellen wie wat verbruikt, zijn alle radiatoren in de woningen voorzien van een elektronische radiatormeter. Op basis van de gegevens die deze meters registreren, worden de kosten verdeeld. Klik hier voor de brochure over WKV. 

 

Er komt een raar geluid uit mijn meterkast. Wat moet ik doen?

Controleer of het geluid uit de afleverset komt door alle afsluiters te sluiten. Dan stroomt er geen water meer door de set. Houdt het geluid nu op? Dat bevindt de oorzaak zich in de afleverset. Als Ennatuurlijk eigenaar is van de afleverset, kun je contact opnemen met onze storingsdienst op 085-2734555. Ben je of is jouw verhuurder eigenaar? Neem dan contact op met jouw installateur of verhuurder. Stopt het geluid niet? Dan zit de oorzaak waarschijnlijk niet in de afleverset. Probeer te achterhalen wat dan de geluidsbron is. 

 

Waarom krijg ik te weinig warm water als ik meerdere kranen tegelijk open?

De hoeveelheid warm kraanwater is begrensd in jouw afleverset. Doet dit probleem zich pas sinds kort voor? Neem dan contact op met jouw installateur of verhuurder. Wil je beschikking hebben over meer water? Dan kun je contact opnemen met onze klantenservice via 085-2734567 en de watercapaciteit laten vergroten.

 

Na recente werkzaamheden aan de (binnen)installatie heb ik geen warmte meer. Hoe kan dat?

Tijdens werkzaamheden is het soms noodzakelijk om een of meer afsluiters van jouw afleverset dicht te draaien. Controleer daarom of alle afsluiters van de afleverset openstaan (en in de richting van de leiding wijzen). Staan ze open en heb je nog steeds geen verwarming? Als Ennatuurlijk eigenaar is van jouw afleverset, kun je ons storingsnummer 085-2734555 bellen. Bel in het andere geval jouw installateur of verhuurder.

 

Kan ik een een antivriesstand hebben zonder radiatorknop?

Of je een antivriesstand hebt zonder radiatorknop hangt af van het type thermostaat dat je hebt. Veel moderne thermostaten hebben een ingebouwde antivriesfunctie, zelfs zonder aparte radiatorknoppen. Dit betekent dat je huis beschermd is tegen bevriezing, ook als je geen individuele radiatorknoppen hebt.

Kan ik de antivriesstand uitzetten?

In de meeste gevallen is de antivriesstand een ingebouwde veiligheidsfunctie van je thermostaat of verwarmingssysteem. Deze functie zorgt ervoor dat de temperatuur in huis nooit onder een bepaald punt zakt om bevriezing van leidingen te voorkomen. Het uitschakelen van de antivriesstand is vaak niet mogelijk of niet aan te raden, omdat het een beschermende maatregel is. Raadpleeg de handleiding van je thermostaat of neem contact op met een binnenhuisinstallateur voor specifieke instructies die voor jouw woning van toepassing zijn. 

Zorgt de antivriesstand voor verbruik?

Ja, de antivriesstand zorgt voor (een weliswaar minimaal) warmteverbruik. Wanneer deze functie actief is, wordt er voldoende warmte door de radiatoren geleid om de temperatuur boven het vriespunt te houden. Dit verbruik is laag en dient om te voorkomen dat er grote schade ontstaat door bevriezing van het systeem.

Wat doet een antivriesstand en wat is het nut ervan?

De antivriesstand zorgt ervoor dat er automatisch warmte door de radiatoren wordt geleid om het water in het systeem boven het vriespunt te houden. Dit voorkomt dat de leidingen en radiatoren barsten door bevriezing, wat schade kan veroorzaken. Zo zorgt de antivriesstand ervoor dat je verwarmingssysteem betrouwbaar blijft werken.

Wanneer is er sprake van een antivriesstand?

De antivriesstand wordt geactiveerd wanneer de temperatuur in de ruimte waar de radiatoren zich bevinden onder een bepaalde waarde komt, meestal is dit rond de 5°C. De antivriesstand voorkomt dat het water in de radiatoren en leidingen bevriest. Dit is een onderdeel van je binnenhuisinstallatie. De installatie van Ennatuurlijk heeft hier geen effect op. 

Hoe kan ik legionella voorkomen?

Niets is fijner dan na een vakantie thuiskomen in je eigen huis. Maar denk er, voordat je onder jouw vertrouwde douche springt, aan om eerst even de leidingen door te spoelen. Tijdens jouw vakantie heeft het water in de leidingen stilgestaan waardoor de kans op legionella aanwezig is.

De legionellabacterie groeit in water met een temperatuur tussen de 20 en 50 graden Celsius. Als het water in hele kleine druppeltjes (nevel) in de lucht komt, kan iemand de bacterie inademen en besmet raken. Spoel daarom na de vakantie jouw kranen goed door. Zo zorg je ervoor dat stoffen die in het water zijn opgelost, zoals metalen uit de drinkwaterleiding, en de eventueel aanwezige legionellabacterie worden weggespoeld.

Zo doe je dat

  • Spoel na de vakantie alle koud- en warmwaterkranen een minuut lang en de douche 4 á 5 minuten lang door.
  • Laat het water rustig stromen en voorkom dat je daarbij het water vernevelt. Dat doe je door de sproeikop onder water in een emmer te houden, in een washandje of het sproeistuk van de kraan af te halen.
  • Een tuinslang in de volle zon kan flink opwarmen, waardoor zich legionella kan ontwikkelen. Spoel daarom eerst een tuinslang die niet dagelijks wordt gebruikt. Voorkom ook hier verneveling.
  • Vaak kan je zelf de temperatuur van het warm water instellen. Zorg ervoor dat het warme water uit alle kranen ten minste een temperatuur van 55 graden heeft.

Afleverset

Ik heb een lekkage aan de afleverset. Wat moet ik doen?

Draai alle afsluiters dicht (laat de hendels van de leiding af wijzen) en bel ons storingsnummer: 085-2734555

 

Welke soorten afleversets heeft Ennatuurlijk?

Ennatuurlijk biedt verschillende soorten afleversets omdat niet iedere klant dezelfde warmte afneemt. Er zijn drie soorten situaties:

  • situatie A: er is geen afleverset van Ennatuurlijk in de woning aanwezig.
  • situatie B: er is een afleverset van Ennatuurlijk aanwezig voor de levering van warmte voor ruimteverwarming. 
  • situatie C: er is een afleverset van Ennatuurlijk aanwezig voor de levering van warmte voor ruimteverwarming en voor warm kraanwater. 

Wat is het verschil tussen een warmtewisselaar en een afleverset?

De warmtewisselaar zorgt voor het verwarmen van drinkwater, kraanwater dus, en bevindt zich in de meeste gevallen in de afleverset. De afleverset zorgt voor de overdacht van de warmte van ons warmtenet naar jouw woning. Drinkwater komt niet in contact met water van het warmtenet. 

 

Waaruit bestaat een afleverset?

De afleverset is het geheel van (flexibele aansluit)leidingen, afsluiters, kogelkranen, aansluitbeugel, warmtewisselaar, filter en drukverschilregelaar. De warmtemeter maakt geen onderdeel uit van de warmte-afleverset. Ook als er slechts enkele onderdelen aanwezig zijn, spreken wij over een afleverset. 

Wat houdt een warmhoudfunctie op mijn afleverset in voor mijn verbruik?

Bij stadsverwarming zorgt de warmhoudfunctie op je afleverset ervoor dat het warme water in de afleverset en je kranen op een constante temperatuur blijft. Dit betekent dat er regelmatig warmte uit de afleverset wordt afgenomen om het water op temperatuur te houden, zelfs als je geen warm water gebruikt. Dit leidt tot (een weliswaar laag) warmteverbruik.

Wat is een afleverset?

De afleverset is de installatie in jouw woning die ervoor zorgt dat de warmte van ons warmtenet de warmte-installatie in jouw huis kan bereiken. De afleverset bevindt zich in jouw meterkast, berging of andere technische ruimte.

De warmte bereikt jouw woning via een warmtedistributienet met verdeelstations. De warmte komt via de meterkast jouw woning binnen en wordt gebruikt voor zowel ruimteverwarming van jouw woning als verwarming van het kraanwater. De warmte-installatie in jouw woning bestaat uit twee delen:

1. de afleverset (met of zonder warmtapwaterapparaat) en warmtemeter (in de meterkast);

2. de binneninstallatie van uw woning: leidingen, radiatoren en een thermostaat.

Lees hier alles over jouw afleverset

Hoe kan ik een afleverset aanvragen?

Ben je al klant bij Ennatuurlijk en wil je meer warm water tot jouw beschikking hebben? Of verbouw je je woning waardoor de afleverset op een andere plaats in huis moet komen? Om deze en andere redenen is een verandering aan jouw afleverset nodig. Maar soms moet de set ook in zijn geheel vervangen worden. Ennatuurlijk zet de verschillende situaties graag voor je op een rij. Lees verder

Hoe kan ik mijn afleverset aanpassen?

Ben je al klant bij Ennatuurlijk en wil je meer warm water tot jouw beschikking hebben? Of verbouw je jouw woning waardoor de afleverset op een andere plaats in huis moet komen? Om deze en andere redenen is een verandering aan jouw afleverset nodig. Maar soms moet de set ook in zijn geheel vervangen worden. Ennatuurlijk zet de verschillende situaties graag voor je op een rij. Lees verder

Koude

Hoe kan ik mijn woning koelen?

Als je koude ontvangt van Ennatuurlijk kan je jouw woning koelen door de thermostaat actief op koelen te zetten.

Mijn woning wordt niet koel. Waar ligt dit aan?

Jouw woning wordt gekoeld via de vloerverwarming. Dit kost, net zoals het verwarmen, tijd. Denk daarom vooruit en zet de koeling op tijd aan. Daarnaast blijft het belangrijk om ramen en deuren gesloten te houden als het buiten warm is. Lucht jouw woning bijvoorbeeld in de ochtend en maak, indien nodig, gebruik van zonnewering.

Kan ik mijn woning het hele jaar door koelen?

Dat is in principe niet mogelijk omdat de temperatuur in je huis boven de 21 graden moet zijn voordat je jouw woning kunt koelen als je koude ontvangt van Ennatuurlijk. 

Hoe werkt koude in mijn woning?

  • Koud water uit bijvoorbeeld de bodem komt je huis binnen.
  • De afleverset in je meterkast brengt de koude naar binnen. Door middel van de binneninstallatie wordt de woning gekoeld via de vloerverwarming.
  • Het water stroomt vanuit jouw huis terug om opnieuw afgekoeld te worden.

Wat is koude?

Koude is het actief koelen van uw woning of utiliteitsgebouw. Steeds vaker combineren we koude met het warmtenet van Ennatuurlijk. Dankzij dit koelsysteem, in combinatie met warmte, heb je het hele jaar door een aangename temperatuur in huis. Door het gebruik van koude van Ennatuurlijk stoot je minder CO₂ uit dan bijvoorbeeld met een traditionele airconditioning.

Slimme warmtemeter

Wat is het verschil tussen een RF-module en slimme meter?

Slimme meters hebben meer technische mogelijkheden. Zo is er tweerichtingsverkeer mogelijk tussen de slimme meter en energieleverancier. Een RF-module kan alleen uitgelezen worden. Ook kan de energieleverancier via een slimme meter een installatie op grote afstand in- en uitschakelen. Bij een RF-module moet de meteropnemer zelf in de buurt zijn. Tot slot registreert een slimme meter meterstanden automatisch per uur. Met een RF-module heeft de meteropnemer alleen inzicht in jouw meterstanden op het moment van opname.

 

Hoe krijg ik een slimme warmtemeter?

Heeft jouw woning nog geen slimme meter? Dan maken we graag een afspraak met je. Laat hiervoor je gegevens achter op ons contactformulier. Onze collega's van de klantenservice nemen dan spoedig contact met je op.

Hoe werkt een slimme warmtemeter?

Een slimme meter is op afstand uitleesbaar. Een slimme meter geeft automatisch meterstanden door via een beveiligde verbinding. De slimme meter staat in verbinding met een antenne in jouw wijk. Jouw verbruiksgegevens worden digitaal naar deze antenne verstuurd waarna ze worden doorgestuurd naar Ennatuurlijk. Dit is eenrichtingsverkeer en hiervoor gebruiken we radiosignalen.  

Klik hier voor de uitleg over de meter
(Klik in de afbeelding op de knoppen onder het display om de toelichtingen te zien)

Wat is een slimme warmtemeter?

Een slimme meter is een digitale meter die je warmteverbruik registreert en automatisch doorstuurt naar Ennatuurlijk. Een monteur van Ennatuurlijk komt de warmtemeter in de meterkast voor je vervangen. Deze slimme warmtemeter staat in verbinding met een antenne bij je in de wijk. Via deze antenne worden de gebruiksgegevens digitaal naar Ennatuurlijk doorgestuurd. Hierbij maken wij gebruik van radiosignalen. Een volledig betrouwbare manier voor het delen van deze informatie. De slimme meter voldoet aan wettelijke eisen op het gebied van veiligheid en gezondheid.

Klik hier voor de uitleg over de meter
(Klik in de afbeelding op de knoppen onder het display om de toelichtingen te zien)

Hoe ziet een slimme meter eruit?

We werken met twee typen slimme meters. Hier vind je een weergave met uitleg van de meter type 403. 
Hier vind je een weergave met uitleg van de meter type 603. Tip: klik in de afbeelding van de meter op de knoppen onder het display voor de toelichting. 

 

 

 

Wat als je een slimme warmtemeter wil weigeren?

Wil je geen slimme warmtemeter? Het laten uitlezen van deze meter is niet verplicht. Omdat meters om de zoveel tijd aan vernieuwing toe zijn, komen we deze meter wel graag vernieuwen. We plannen daarom alsnog graag een afspraak met je in en noteren hier dat deze meter niet slim uitgelezen mag worden. Het uitlezen van de meter kan dan op afstand volledig uitgeschakeld worden. We willen je vragen om contact op te nemen met de klantenservice van Ennatuurlijk.

Wat komt de monteur precies doen bij de warmtemeter? 

De monteur die bij je langs komt zal de oude meter vervangen door een nieuwe meter. Het verschil tussen deze oude en nieuwe meter is dat wij de nieuwe meter op afstand uit kunnen lezen. Eerder konden wij alleen standen lezen met de RF module waarbij we door de straat moesten rijden om de juiste meting te kunnen maken.  We werken voor het vervangen van de warmtemeter samen met Veolia. 

Ben je verplicht een slimme warmtemeter te laten installeren?

De Europese wetgeving stelt dat per 1 januari 2027 alle warmtemeters slim moeten zijn. Bij wet ben je dus verplicht om een slimme warmtemeter te laten installeren. Het uitlezen daarvan is niet bij wet verplicht.  

Kan ik de data uit de slimme warmtemeter gebruiken op andere platforms? 

Dit zoekt Ennatuurlijk nog voor je uit. Kun je met ons delen aan welke uitleesapparatuur je denkt? Dan nemen we deze mee in onze aanpak. 

Wanneer krijg je een slimme warmtemeter?

Wij zijn gestart met het plaatsen van slimme meters. We gaan in drie jaar alle huidige warmtemeters bij al onze klanten vervangen door een slimme warmtemeter. Wanneer je aan de beurt bent ontvang je van ons een brief met daarin de mogelijkheid om een afspraak te maken.  

Hoe gebruikt Ennatuurlijk de informatie uit mijn slimme warmtemeter? 

De slimme meter staat in verbinding met een antenne bij je in de wijk. Jouw verbruikersgegevens worden middels radiosignalen naar deze antenne verstuurd, waarna ze doorgestuurd worden naar Ennatuurlijk. Dit is eenrichtingsverkeer, er gaat geen data andersom van Ennatuurlijk naar de slimme meter. 

Waarom krijg je een slimme warmtemeter?

Europese wetgeving stelt dat per 1 januari 2027 alle meters op afstand uitleesbaar moeten zijn, slim dus. Inmiddels hebben veel woningen met een aansluiting bij Ennatuurlijk een slimme warmtemeter. Heeft jouw woning nog geen slimme meter? Zodra jouw meter wordt vervangen krijg je bericht van ons.

Wat verandert er nu ik een slimme meter heb?

De grootste verandering is het gemak dat bij de slimme warmtemeter komt kijken. Je hoeft namelijk zelf geen meterstanden meer door te geven. De slimme meter doet dit automatisch. Dit zorgt voor een beter inzicht in het verbruik en op basis van deze informatie kun je je voorschotbedrag desgewenst aanpassen. Daarbij ontvang je maandelijks van ons per e-mail een verbruikskostenoverzicht (VKO). Met een slimme warmtemeter ben je dus goed voorbereid op de toekomst.  

Hoe wordt de slimme meter geïnstalleerd?

De monteur komt bij je langs en kan zich legitimeren met een Ennatuurlijk pas. Voordat de monteur start met de werkzaamheden, doet hij een standaard controle en wordt er een foto gemaakt van de meterkast. Het serienummer en de standen van de oude meter worden genoteerd. Vervolgens sluit de monteur de toestelkranen en wordt de huidige meter vervangen door een slimme warmtemeter. Hierdoor heb je tijdelijk geen warm water of verwarming. Na installatie (duurt ongeveer één uur) controleert de monteur de verbinding en zet de toestelkranen weer open. Samen controleren jullie of alles weer werkt. Als dit zo is vraagt de monteur nog om een handtekening en verlaat hij/zij de woning. Je slimme meter doet het direct. Voor het vervangen van de meter werken we samen met Veolia. 

Levert de slimme warmtemeter stralingsgevaar op?

Nee, de warmtemeter voldoet aan de internationale voorschriften en specificaties met betrekking tot elektromagnetische straling. De straling is onschadelijk en vergelijkbaar met een babyfoon of een afstandsbediening voor de televisie.

 

Wat is de invloed van de buitentemperatuur?

De buitentemperatuur kan invloed hebben op hoe efficiënt je huis verwarmd wordt. Als het buiten kouder is, moet de thermostaat harden werken om de ingestelde temperatuur te handhaven. Sommige slimme thermostaten passen automatisch hun werking aan op basis van de buitentemperatuur om energie te besparen. 

 

Kan ik mijn warmtemeter laten controleren?

Ja, je kunt een controle aanvragen op basis van ‘kosten van ongelijk’. Dat houdt in dat als de conclusie is dat jouw warmtemeter niet goed werkt, wij de kosten van de controle op ons nemen. Natuurlijk corrigeren we ook het verbruik dat we volgens de gevonden afwijking te veel of te weinig in rekening hebben gebracht. Als blijkt dat jouw warmtemeter wel goed werkt, zijn de kosten voor jouw rekening. Een controle kost € 139,59 (inclusief btw, prijspeil 2024) en duurt twee uur.

 

Hoe weet ik dat jullie een correcte meterstand uitlezen?

Het uitlezen gaat automatisch. Als je wil nagaan of wij een goede meterstand hebben uitgelezen, kun je de uitgelezen meterstanden vergelijken met de meterstand die je op het display van de warmtemeter ziet. Je kunt het ook eenvoudig controleren aan de hand van je jaarafrekening. De meterstand die daarop staat, is meestal maximaal een maand oud en kan dus niet ver afliggen van je huidige meterstand. 

 

Hoe vaak leest Ennatuurlijk mijn meterstanden uit?

Ennatuurlijk leest jouw meterstanden minstens een keer per jaar uit. Dit doen wij ongeveer een maand voordat je jouw jaarafrekening ontvangt. De meterstanden die wij hebben uitgelezen, kun je inzien via Mijn Warmte.

 

Kan ik de RF-module op basis van de Warmtewet laten verwijderen?

Nee, volgens de Warmtewet kun je een op afstand uitleesbare meter weigeren als de plaatsing ervan wordt aangeboden, maar kan hij achteraf niet verwijderd worden. Je kunt het bedrijf dat opdracht geeft voor het uitlezen van de meter, in jouw geval is dat dus Ennatuurlijk, wel vragen om dat niet meer te doen. Wil je dat? Stuur ons dan een brief naar postbus 1200, 5602 BE, Eindhoven of een e-mail op klantenservice@ennatuurlijk.nl. Dan lezen we jouw meterstand niet meer op afstand uit en moet je die via Mijn Warmte aan ons doorgeven. 

 

Kunnen anderen de warmtemeter uitlezen?

Nee, de warmtemeter is beveiligd.

 

Wat is een RF-module?

RF staat voor radio frequency. De RF-module is gemonteerd in jouw warmtemeter en maakt het voor de meteropnemer mogelijk om op afstand meterstanden uit te lezen. Alleen de meteropnemer kan jouw meterstand uitlezen en alleen als hij in de directe omgeving van de module komt.

 

Is het mogelijk om een (slimme) thermostaat te plaatsen?

Het is mogelijk om een (slimme) thermostaat te plaatsen en we hebben er een aantal voor je getest. Op onze website vind je meer informatie over de slimme thermostaat. Voor verder advies kun je het beste een eigen installateur inschakelen. Zij zijn op de hoogte van de nieuwste opties en modellen thermostaten. Wij zijn hierin niet gespecialiseerd en kunnen je dus helaas niet verder adviseren. 

Wie verzorgt het onderhoud?

Bekijk deze pagina voor uitleg over het onderhoud.

 

Hoe controleer ik of mijn warmtemeter goed werkt?

Is jouw verbruik hoger dan verwacht? Je kunt meer inzicht krijgen in jouw verbruik door maandelijks jouw warmtestand door te geven. Wanneer het verbruik meer dan 20 procent hoger ligt dan op jouw laatste jaarafrekening, is het verstandig om te testen of jouw warmtemeter nog wel goed werkt. Dat kun je doen met deze test;

  • 1. Alle radiatorkranen en de vloerverwarming volledig dichtdraaien. Het doel hiervan is om geen warmte meer af te nemen.
  • 2. Zet een warm waterkraan volledig aan totdat het water er warm uitkomt. Draai daarna de kraan dicht, zorg dat alle warmwaterkranen volledig dicht zijn. Zo neemt u geen warm kraanwater meer af. 
  • 3. Op de Kamstrup warmtemeter dient u nu 8 keer op de bedieningsknop (knop met zwart pijltje) te drukken.
  • 4. In het scherm moet na één minuut 0 l/h komen te staan. Dit betekent dat er geen water door de meter stroomt.
  • 5. Indien de meter nu geen 0 aangeeft moet de hoofdafsluiter van het warm waterapparaat worden gesloten.
  • 6. In het scherm moet na één minuut 0 l/h komen te staan. Wanneer dit niet het geval is kun je contact opnemen met onze klantenservice via 085-2734567. Je kunt jouw vermoeden over onterecht hoog verbruik dan bespreken met een van onze medewerkers.
  • 7. Als er na punt 4 géén 0 l/h in het venster van jouw warmtemeter staat, maar na punt 6 wél, is er nog steeds doorstroming in jouw binneninstallatie. Als je zeker weet dat alle verwarmingen uit staan (ook de vloerverwarming) kan het zijn dat er een regelklep of thermostaatklep defect is. Hiervoor dien je zelf een installateur in te schakelen.

 

Waarom vragen jullie mij om zelf mijn meterstand door te geven?

Heel soms komt het voor dat het ons niet lukt om een meterstand uit te lezen. Dat kan een technische oorzaak hebben, maar het kan ook komen doordat je ons hebt verzocht om niet op afstand uit te lezen. Dan vragen wij je om zelf jouw meterstand aan ons door te geven via ons online klantenportal Mijn Warmte