Verbruik

Tarief

Klopt mijn voorschot nog bij mijn verbruik en de nieuwe tarieven?

Vanaf 1 januari kun je je voorschot opnieuw laten berekenen op basis van de nieuwe tarieven. Door je voorschot na 1 januari op Mijn Warmte te controleren en aan te passen betaal je een voorschot dat past bij je verbruik. Zo wordt de kans kleiner dat je op je jaarafrekening moet bijbetalen.

Lees meer over je voorschot

Om het zo makkelijk mogelijk voor je te maken hebben we een stappenplan en een animatie gemaakt waarin je stap voor stap kunt lezen en zien hoe je je voorschot controleert en indien nodig aanpast. 

Krijg je je jaarafrekening jaarlijks in januari of februari? Dan hoef je nu niets te doen. We berekenen je voorschot dan opnieuw op je jaarafrekening.  

Let op: heb je losse metertjes op je radiatoren (warmtekostenverdeling) dan is een tussentijds voorschotcheck via Mijn Warmte niet mogelijk. Je ontvangt in januari een persoonlijk voorschotadvies van Ennatuurlijk. 

Hoe vaak kan ik mijn meterstand doorgeven?

Tegenwoordig heeft het merendeel van onze klanten een slimme meter. Dankzij de slimme meter is het niet langer nodig om jouw meterstand door te geven. Wij nemen deze automatisch voor je op. In jouw persoonlijke overzicht op Mijn Warmte zie je de meterstanden van de eerste dag van iedere maand. 

Heb je nog geen slimme meter en/of wil je toch graag zelf je meterstand doorgeven? Dan kan dat uiteraard ook. Via Mijn Warmte kan een meterstand ingevoerd worden als er nog geen meterstand bekend is van maximaal 15 dagen of jonger. Op basis van jouw verbruik geven we je direct een nauwkeurig voorschotadvies. Hiermee voorkom je verrassingen op jouw jaarafrekening.

Waarvan hangt mijn warmteverbruik af?

Bekijk deze pagina voor informatie over warmteverbruik.

 

Hoe wordt mijn verbruik gemeten?

In je huis hangt een afleverset met daarop een warmtemeter. Deze meter meet de warmte die je verbruikt voor het verwarmen van je huis en warm water.

Hoe weet ik dat jullie een correcte meterstand uitlezen?

Het uitlezen gaat automatisch. Als je wil nagaan of wij een goede meterstand hebben uitgelezen, kun je de uitgelezen meterstanden vergelijken met de meterstand die je op het display van de warmtemeter ziet. Je kunt het ook eenvoudig controleren aan de hand van je jaarafrekening. De meterstand die daarop staat, is meestal maximaal een maand oud en kan dus niet ver afliggen van je huidige meterstand. 

 

Waarom is Mijn verbruik handig?

Met Mijn verbruik op Mijn Warmte krijg je inzicht in jouw warmteverbruik. Als het werkelijke verbruik hoger is dan het verwachte verbruik (waarop jouw voorschot is gebaseerd), adviseren wij je om je voorschot te verhogen. Zo voorkom je verrassingen op jouw jaarafrekening. We geven je hier vijf redenen om regelmatig je voorschot te checken. 

 

Hoe geef ik mijn meterstand door?

Je kunt jouw meterstanden doorgeven via Mijn verbruik in Mijn Warmte. Daarvoor heb je een account nodig. We raden je aan om dit elke 2 tot 3 maanden te doen zodat je een goed beeld krijgt van je verbruik. Mocht je er niet uit komen? Neem dan contact op met de klantenservice.

 

Moet ik het advies van Mijn verbruik opvolgen?

Nee, je hoeft het advies niet op te volgen, maar het is wel verstandig om te doen. Zo voorkom je verrassingen op de jaarafrekening. Als je jouw voorschot aanpast, gaat dat in vanaf de eerstvolgende maand. 

 

Waarom moet ik zelf mijn meterstanden doorgeven?

Ennatuurlijk neemt je meterstand op vaste momenten op. Als je zelf jouw meterstand regelmatig doorgeeft via Mijn verbruik op ons online klantenportal Mijn Warmte krijg je een scherper inzicht in je verbruik. Ook kunnen wij jouw toekomstige voorschot dan nog nauwkeuriger berekenen. We raden je aan om elke 2 of 3 maanden je meterstanden door te geven. Steeds meer klanten krijgen een slimme meter van Ennatuurlijk. Zodra jouw woning een slimme meter heeft is het doorgeven van je meterstanden niet meer nodig. 

 

Waarom berekende Ennatuurlijk mijn meterstand op de jaarafrekening?

Het kan zijn dat je een jaarafrekening hebt ontvangen met een berekende eindmeterstand. Dit doen we alleen als we op het moment van jouw afrekenperiode de meterstand niet op afstand konden uitlezen, of als je jouw meterstand niet of te laat hebt doorgegeven. Wij berekenen jouw meterstand dan zo nauwkeurig mogelijk op basis van de bij ons beschikbare gegevens, zoals historisch verbruik, de buitentemperaturen en de woninginhoud. Heb je hier vragen over? Neem dan contact op met de klantenservice

 

Waarvan hangt mijn koudeverbruik af?

Net zoals bij warmte verbruik je alleen koude als je ervoor kiest om jouw woning te koelen. Hoe hoger de temperatuur in jouw huis is, hoe meer koude je verbruikt.  

Hoe wordt mijn koudeverbruik berekend?

Als je een vast bedrag voor je verbruik en je vaste kosten voor koude betaalt dan berekenen we geen verbruik. Betaal je vaste kosten en ook een tarief voor je verbruik? Dan meten we je verbruik in gigajoule (GJ). Op jouw afleverset bevindt zich een meter waarop je de afgenomen hoeveelheid koude kunt zien.

Volgens mij klopt de grafiek met mijn verbruik niet. Kan dat?

Dat kan voorkomen als wij een tijdje geen meterstanden konden opnemen of van je ontvingen. Wij berekenen het verbruik in de maanden na de laatste daadwerkelijke meterstand op basis van het historisch verbruik en de buitentemperatuur. Dat zijn natuurlijk aannames. Hoe vaker wij je meterstand opnemen of jij jouw meterstand doorgeeft, hoe realistischer en nauwkeuriger de grafiek is. 

 

Hoe kan ik besparen op mijn warmtekosten?

We denken graag met je mee om te besparen in je kosten. Bijvoorbeeld door korter te douchen of de thermostaat een graadje lager te draaien. We hebben handige bespaartips voor je op een rijtje gezet:

Naar de bespaartips 

We adviseren je om gedurende het jaar regelmatig je meterstanden door te geven via Mijn Warmte. Je ontvangt dan direct een passend voorschotadvies gebaseerd op je verbruik. Zo heb je inzicht in je warmteverbruik en kun je indien nodig tijdig maatregelen treffen.