Verbruik

Heb je een vraag?

Vind snel het antwoord!

Verbruik

Koude

Waarvan hangt mijn koudeverbruik af?

Net zoals bij warmte verbruik je alleen koude als je ervoor kiest om jouw woning te koelen. Hoe hoger de temperatuur in jouw huis is, hoe meer koude je verbruikt.  

Hoe wordt mijn koudeverbruik berekend?

Als je een vast bedrag voor je verbruik en je vaste kosten voor koude betaalt dan berekenen we geen verbruik. Betaal je vaste kosten en ook een tarief voor je verbruik? Dan meten we je verbruik in gigajoule (GJ). Op jouw afleverset bevindt zich een meter waarop je de afgenomen hoeveelheid koude kunt zien.

Volgens mij klopt de grafiek met mijn verbruik niet. Kan dat?

Dat kan inderdaad voorkomen als wij een tijdje geen meterstanden van je ontvingen. Wij berekenen het verbruik in de maanden na de laatste daadwerkelijke meterstand op basis van het historisch verbruik en de buitentemperatuur. Dat zijn natuurlijk aannames. Hoe vaker u uw meterstand doorgeeft, hoe realistischer en nauwkeuriger de grafiek is. 

 

Hoe vaak kan ik mijn meterstand doorgeven?

Er kan alleen een meterstand ingevoerd worden als er nog geen meterstand bekend is van maximaal 15 dagen of jonger. Wij verzoeken je één keer in de 2 maanden jouw meterstand door te geven. Zo kunnen wij op basis van uw daadwerkelijk verbruik een nauwkeurig voorschotadvies geven.  Hiermee voorkom je verrassingen op jouw jaarafrekening.

Waarvan hangt mijn warmteverbruik af?

Bekijk deze pagina voor informatie over warmteverbruik.

 

Hoe wordt mijn verbruik gemeten?

Op jouw afleverset bevindt zich een warmtemeter, hierop kun je de afgenomen hoeveelheid warmte zien.

 

Hoe weet ik dat jullie een correcte meterstand uitlezen?

Het uitlezen gaat automatisch. Wie wil nagaan of wij een goede meterstand hebben uitgelezen, doet dat eenvoudig aan de hand van zijn jaarafrekening. De meterstand die daarop staat, is meestal maximaal een maand oud en kan dus niet ver afliggen van je huidige meterstand. 

 

Moet ik het advies van Mijn verbruik opvolgen?

Nee, je hoeft het advies niet op te volgen, maar het is wel verstandig om te doen. Zo voorkom je verrassingen op de jaarafrekening. Als je jouw voorschot aanpast, gaat dat in vanaf de eerstvolgende maand. 

 

Waarom is Mijn verbruik handig?

Met Mijn verbruik op Mijn Warmte krijg je inzicht in jouw warmteverbruik. Als het werkelijke verbruik hoger is dan het verwachte verbruik (waarop uw voorschot is gebaseerd), adviseren wij je om je voorschot te verhogen. Zo voorkom je verrassingen op jouw jaarafrekening. We geven je hier vijf redenen om regelmatig je voorschot te checken. 

 

Waarom en hoe berekende Ennatuurlijk mijn meterstand?

Op het moment van jouw afrekenperiode konden wij de meterstand niet op afstand uitlezen of we ontvingen jouw meterstand niet of te laat. Daarom berekenden wij jouw meterstand op basis van de zogeheten temperatuurmethode. Heb je hier vragen over? Neem dan contact op met de klantenservice

 

Hoe vaak kan ik mijn meterstand doorgeven?

Je kunt maximaal om de 15 dagen een meterstand invoeren bij Mijn verbruik op Mijn Warmte. Ons advies is om een keer in de twee maanden jouw meterstand in te voeren. Zo voorkomen we samen verrassingen op jouw jaarafrekening.

 

Waarom moet ik zelf mijn meterstanden doorgeven?

Ennatuurlijk neemt je meterstand op vaste momenten op. Als je zelf jouw meterstand regelmatig doorgeeft via Mijn verbruik op ons online klantenportal Mijn Warmte krijg je een scherper inzicht in je verbruik. Ook kunnen wij jouw toekomstige voorschot dan nog nauwkeuriger berekenen. We raden je aan om elke 2 of 3 maanden je meterstanden door te geven. Steeds meer klanten krijgen een slimme meter van Ennatuurlijk. Zodra jouw woning een slimme meter heeft is het doorgeven van je meterstanden niet meer nodig. 

 

Hoe geef ik mijn meterstand door?

Je kunt jouw meterstanden doorgeven via Mijn verbruik in Mijn Warmte. Daarvoor heb je een account nodig. We raden je aan om dit elke 2 tot 3 maanden te doen zodat je een goed beeld krijgt van je verbruik. Mocht je er niet uit komen? Neem dan contact op met de klantenservice.