Verbruik

Heb je een vraag?

Vind snel het antwoord!

Verbruik

Hoe vaak kan ik mijn meterstand doorgeven?

Er kan alleen een meterstand ingevoerd worden als er nog geen meterstand bekend is van maximaal 15 dagen of jonger. Wij verzoeken je één keer in de 2 maanden jouw meterstand door te geven. Zo kunnen wij op basis van uw daadwerkelijk verbruik een nauwkeurig voorschotadvies geven.  Hiermee voorkom je verrassingen op jouw jaarafrekening.

Waarvan hangt mijn warmteverbruik af?

Bekijk deze pagina voor informatie over warmteverbruik.

 

Hoe wordt mijn verbruik gemeten?

Op jouw afleverset bevindt zich een warmtemeter, hierop kun je de afgenomen hoeveelheid warmte zien.

 

Hoe weet ik dat jullie een correcte meterstand uitlezen?

Het uitlezen gaat automatisch. Wie wil nagaan of wij een goede meterstand hebben uitgelezen, doet dat eenvoudig aan de hand van zijn jaarafrekening. De meterstand die daarop staat, is meestal maximaal een maand oud en kan dus niet ver afliggen van je huidige meterstand. 

 

Waarom is Mijn verbruik handig?

Met Mijn verbruik op Mijn Warmte krijg je inzicht in jouw warmteverbruik. Als het werkelijke verbruik hoger is dan het verwachte verbruik (waarop uw voorschot is gebaseerd), adviseren wij je om je voorschot te verhogen. Zo voorkom je verrassingen op jouw jaarafrekening. We geven je hier vijf redenen om regelmatig je voorschot te checken. 

 

Hoe vaak kan ik mijn meterstand doorgeven?

Je kunt maximaal om de 15 dagen een meterstand invoeren bij Mijn verbruik op Mijn Warmte. Ons advies is om een keer in de twee maanden jouw meterstand in te voeren. Zo voorkomen we samen verrassingen op jouw jaarafrekening.

 

Hoe geef ik mijn meterstand door?

Je kunt jouw meterstanden doorgeven via Mijn verbruik in Mijn Warmte. Daarvoor heb je een account nodig. We raden je aan om dit elke 2 tot 3 maanden te doen zodat je een goed beeld krijgt van je verbruik. Mocht je er niet uit komen? Neem dan contact op met de klantenservice.

 

Moet ik het advies van Mijn verbruik opvolgen?

Nee, je hoeft het advies niet op te volgen, maar het is wel verstandig om te doen. Zo voorkom je verrassingen op de jaarafrekening. Als je jouw voorschot aanpast, gaat dat in vanaf de eerstvolgende maand. 

 

Klopt mijn voorschot nog bij mijn verbruik en de nieuwe tarieven?

De kans is groot dat je voorschot niet meer voldoende is. Dit komt omdat je vanaf 1 januari meer betaalt voor de warmte die je afneemt. De warmtetarieven 2023 gaan omhoog en anders dan voor gebruikers van aardgas was het warmtetarief van Ennatuurlijk in 2022 lager dan de plafondprijs. Dat betekent dat je ook bij een verbruik onder het prijsplafond van 37 gigajoule meer voor warmte gaat betalen. Ook omdat de BTW vanaf 1 januari van 9% naar 21% wordt verhoogd. Het is dus belangrijk dat je zelf na 1 januari je voorschot controleert en aanpast via Mijn Warmte of via onze klantenservice.

Vanaf 1 januari kun je je voorschot opnieuw laten berekenen op basis van de nieuwe tarieven. Door je voorschot na 1 januari op Mijn Warmte te controleren en aan te passen betaal je een voorschot dat past bij je verbruik. Zo wordt de kans kleiner dat je op je jaarafrekening moet bijbetalen.

Lees meer over je voorschot

Om het zo makkelijk mogelijk voor je te maken hebben we een stappenplan en een animatie gemaakt waarin je stap voor stap kunt lezen en zien hoe je je voorschot controleert en indien nodig aanpast. 

Krijg je je jaarafrekening jaarlijks in januari of februari? Dan hoef je nu niets te doen. We berekenen je voorschot dan opnieuw op je jaarafrekening.  

Let op: heb je losse metertjes op je radiatoren (warmtekostenverdeling) dan is een tussentijds voorschotcheck via Mijn Warmte niet mogelijk. Je ontvangt in januari een persoonlijk voorschotadvies van Ennatuurlijk. 

Waarom moet ik zelf mijn meterstanden doorgeven?

Ennatuurlijk neemt je meterstand op vaste momenten op. Als je zelf jouw meterstand regelmatig doorgeeft via Mijn verbruik op ons online klantenportal Mijn Warmte krijg je een scherper inzicht in je verbruik. Ook kunnen wij jouw toekomstige voorschot dan nog nauwkeuriger berekenen. We raden je aan om elke 2 of 3 maanden je meterstanden door te geven. Steeds meer klanten krijgen een slimme meter van Ennatuurlijk. Zodra jouw woning een slimme meter heeft is het doorgeven van je meterstanden niet meer nodig. 

 

Waarom en hoe berekende Ennatuurlijk mijn meterstand?

Op het moment van jouw afrekenperiode konden wij de meterstand niet op afstand uitlezen of we ontvingen jouw meterstand niet of te laat. Daarom berekenden wij jouw meterstand op basis van de zogeheten temperatuurmethode. Heb je hier vragen over? Neem dan contact op met de klantenservice

 

Moet ik mijn meterstand doorgeven op 1 januari?

Het is wenselijk om een meterstand op, of vlak voor of na, 1 januari 2023 door te geven. Hiermee kun je je voorschot opnieuw laten berekenen op basis van de nieuwe tarieven en hebben we de startmeterstand voor het prijsplafondverbruik. Wij kunnen zelf helaas niet bij al onze klanten een meterstand opnemen per deze datum. Als wij geen meterstand hebben opgenomen, zullen wij de meterstand per 1 januari berekenen. We maken dan een zo nauwkeurig mogelijke inschatting. Die inschatting kan iets afwijken van je daadwerkelijke meterstand, waardoor je voorschot mogelijk niet goed aansluit bij je verbruik. Dit kun je dus voorkomen door zelf op 1 januari je meterstand aan ons door te geven. Lukt het niet om deze op 1 januari door te geven, maar wil je dat de berekening van je meterstand zo nauwkeurig mogelijk is? Geef dan nu al je meterstand door, of doe dit vlak na 1 januari. Dit kan eenvoudig via Mijn Warmte

Let op: heb je losse metertjes op je radiatoren (warmtekostenverdeling) dan is het doorgeven van je meterstanden niet nodig. Wij lezen de meterstanden op afstand voor je uit.

Waarvan hangt mijn koudeverbruik af?

Net zoals bij warmte verbruik je alleen koude als je ervoor kiest om jouw woning te koelen. Hoe hoger de temperatuur in jouw huis is, hoe meer koude je verbruikt.  

Hoe wordt mijn koudeverbruik berekend?

Als je een vast bedrag voor je verbruik en je vaste kosten voor koude betaalt dan berekenen we geen verbruik. Betaal je vaste kosten en ook een tarief voor je verbruik? Dan meten we je verbruik in gigajoule (GJ). Op jouw afleverset bevindt zich een meter waarop je de afgenomen hoeveelheid koude kunt zien.

Volgens mij klopt de grafiek met mijn verbruik niet. Kan dat?

Dat kan inderdaad voorkomen als wij een tijdje geen meterstanden van je ontvingen. Wij berekenen het verbruik in de maanden na de laatste daadwerkelijke meterstand op basis van het historisch verbruik en de buitentemperatuur. Dat zijn natuurlijk aannames. Hoe vaker u uw meterstand doorgeeft, hoe realistischer en nauwkeuriger de grafiek is. 

 

Hoe kan ik besparen op mijn warmtekosten?

We denken graag met je mee om te besparen in je kosten. Bijvoorbeeld door korter te douchen of de thermostaat een graadje lager te draaien. We hebben hier handige bespaartips voor je op een rijtje gezet. 

Naar de bespaartips 

We adviseren je om gedurende het jaar regelmatig je meterstanden door te geven via Mijn Warmte. Je ontvangt dan direct een passend voorschotadvies gebaseerd op je verbruik. Zo heb je inzicht in je warmteverbruik en kun je indien nodig tijdig maatregelen treffen. 

Hoe weet ik of ik al aan het prijsplafondverbruik van 37 GJ zit?

Vanaf medio januari zie je in Mijn Warmte onder ‘Mijn Verbruik’ jouw meterstand van 1 januari 2023 terug. Deze meterstand is het startpunt voor het prijsplafondverbruik van 37 GJ. Zo kun je dus zelf in de gaten houden hoever jouw verbruik verwijderd is van het prijsplafondverbruik. Het prijsplafond geldt alleen in 2023. 

In Mijn Warmte kun je ook zien wat jouw verbruik in 2022 was en of dat boven of onder de 37 GJ zit. Op basis daarvan kun je een inschatting maken of je dit jaar extra moet besparen om onder het prijsplafondverbruik te blijven.