Voorschot

Heb je een vraag?

Vind snel het antwoord!

Voorschot

Hoe wordt mijn voorschot voor koude berekend?

We berekenen jouw voorschot door de vaste kosten en het verwachte koudeverbruik bij elkaar op te tellen en te delen door het aantal maanden voor je jouw jaarafrekening ontvangt. Daarbij houden we rekening met onder meer de grootte van jouw woning, de verwachte buitentemperatuur en het historisch verbruik. Als je een vast bedrag voor koude betaalt, inclusief je koudeverbruik, dan delen we dit bedrag door het aantal maanden voor je jouw jaarafrekening ontvangt.

Mijn meterstand is niet geaccepteerd. Wat moet ik nu doen?

Als jouw meterstand niet geaccepteerd wordt in Mijn verbruik op Mijn Warmte ontvangen wij daar automatisch een melding van. Wij controleren de doorgegeven meterstand handmatig en voegen deze alsnog toe. Als we nog vragen hebben, nemen wij contact met je op.

 

Kan ik mijn voorschot aanpassen?

Via Mijn voorschot op ons online klantenportal Mijn Warmte kun je jouw voorschot controleren. Je kunt ervoor kiezen om dit te doen op basis van jouw huidige meterstand of dat je een nieuwe meterstand wilt invoeren. We geven je altijd een nieuw voorschot advies zoals wij hem op dat moment voor je berekend hebben. Je kunt vervolgens jouw gewenst voorschot bedrag invoeren. Dit voorschot kan maximaal 10 procent lager liggen dan ons berekend voorschot. Wel kun je het voorschot tot 100% verhogen. Je kunt er uiteraard ook voor kiezen om jouw huidige voorschot te behouden.   

Denk je dat het voorschot niet past bij jouw verbruik? Dan bespreken we dat graag. Neem daarvoor contact op met onze klantenservice via 085-2734567.

Hoe wordt mijn voorschot berekend?

We berekenen jouw voorschot door de vaste kosten en het verwachte warmteverbruik voor het huidige stookseizoen bij elkaar op te tellen en te delen door het aantal maanden voor je jouw jaarafrekening ontvangt. Daarbij houden we rekening met onder meer de grootte van jouw woning, de verwachte buitentemperatuur en het historisch verbruik.

Waarom is mijn voorschot aangepast?

Als jouw voorschot is verhoogd, kan dat verschillende oorzaken hebben:

  • De tarieven voor warmte zijn gewijzigd.
  • De nieuwe verbruiksperiode is langer dan 12 maanden. Dat komt voor wanneer de meterstand eerder is opgenomen/doorgegeven dan het moment waarop de jaarafrekening wordt opgemaakt.
  • Als blijkt dat het voorschot niet toereikend is geweest op basis van jouw afgenomen verbruik het afgelopen stookseizoen.

Als jouw voorschot verlaagd is, kan dat verschillende oorzaken hebben:

  • De tarieven voor warmte zijn gewijzigd.
  • De nieuwe verbruiksperiode is korter dan 12 maanden. Dat komt voor wanneer de meterstand eerder is opgenomen/doorgegeven dan het moment waarop de jaarafrekening wordt opgemaakt.
  • Als blijkt dat het voorschot afgelopen stookseizoen ten opzichte van jouw afgenomen verbruik te hoog was ingesteld.

Waarom en hoe berekende Ennatuurlijk mijn meterstand?

Op het moment van jouw afrekenperiode konden wij de meterstand niet op afstand uitlezen of we ontvingen jouw meterstand niet of te laat. Daarom berekenden wij jouw meterstand op basis van de zogeheten temperatuurmethode. Heb je hier vragen over? Neem dan contact op met de klantenservice

 

Hoe pas ik mijn maandelijks voorschot aan?

Via Mijn voorschot op ons online klantenportal Mijn Warmte kun je jouw voorschot controleren. Je kunt ervoor kiezen om dit te doen op basis van de huidige meterstand of dat je een nieuwe meterstand wilt invoeren. We geven je altijd een nieuw voorschotadvies zoals wij hem op dat moment voor je berekend hebben. Je kunt vervolgens het gewenste voorschotbedrag invoeren. Dit voorschot kan maximaal 10 procent lager liggen dan ons berekende voorschot. Wel kun je het voorschot tot 100% verhogen. Je kunt er uiteraard ook voor kiezen om het huidige voorschot te behouden.   

Denk je dat het voorschot niet past bij jouw verbruik? Dan bespreken we dat graag. Neem daarvoor contact op met onze klantenservice via 085-2734567.

*Niet alle functionaliteiten zijn al beschikbaar in Mijn Warmte. Onze klantenservice helpt je graag!

Hoe krijg ik inzicht in mijn voorschot?

Benieuwd of jouw voorschot hoog genoeg is? Of misschien juist te hoog? Via Mijn verbruik op ons online klantenportal Mijn Warmte geef je – het liefst op regelmatige basis – jouw huidige meterstand door en ontvang je een bijpassend voorschotadvies. Zo houd je het hele jaar door inzicht in jouw verbruik en pas je, als je dat wilt, je voorschot daarop aan. Op die manier voorkom je verrassingen op de jaarafrekening.