Voorschot, verbruik en tarieven

Waarom betaal ik variabele kosten voor koude?

Voor koude van Ennatuurlijk betaal je vaste leveringskosten. Deze kosten zijn voor het onderhoud van het systeem tot en met de afleverset in je huis. Daarnaast brengen we in sommige gevallen ook het verbruik in rekening, afhankelijk van het type aansluiting in jouw woning. Daarmee houden we de vaste kosten lager en betaal je dus ook voor je verbruik.  

Waarvan hangt mijn koudeverbruik af?

Net zoals bij warmte verbruik je alleen koude als je ervoor kiest om jouw woning te koelen. Hoe hoger de temperatuur in jouw huis is, hoe meer koude je verbruikt.  

Hoe wordt mijn voorschot voor koude berekend?

We berekenen jouw voorschot door de vaste kosten en het verwachte koudeverbruik bij elkaar op te tellen en te delen door het aantal maanden voor je jouw jaarafrekening ontvangt. Daarbij houden we rekening met onder meer de grootte van jouw woning, de verwachte buitentemperatuur en het historisch verbruik. Als je een vast bedrag voor koude betaalt, inclusief je koudeverbruik, dan delen we dit bedrag door het aantal maanden voor je jouw jaarafrekening ontvangt.

Hoe wordt mijn koudeverbruik berekend?

Als je een vast bedrag voor je verbruik en je vaste kosten voor koude betaalt dan berekenen we geen verbruik. Betaal je vaste kosten en ook een tarief voor je verbruik? Dan meten we je verbruik in gigajoule (GJ). Op jouw afleverset bevindt zich een meter waarop je de afgenomen hoeveelheid koude kunt zien.

Waar kan ik mijn tarief bekijken?

Wil je inzicht in de tarieven die je betaalt? Neem dan een kijkje in jouw persoonlijk account op ons online klantenportal Mijn Warmte

Kan ik mijn voorschot aanpassen?

Via Mijn voorschot op ons online klantenportal Mijn Warmte kun je jouw voorschot controleren. Je kunt ervoor kiezen om dit te doen op basis van jouw huidige meterstand of dat je een nieuwe meterstand wilt invoeren. We geven je altijd een nieuw voorschot advies zoals wij hem op dat moment voor je berekend hebben. Je kunt vervolgens jouw gewenst voorschot bedrag invoeren. Dit voorschot kan maximaal 10 procent lager liggen dan ons berekend voorschot. Wel kun je het voorschot tot 100% verhogen. Je kunt er uiteraard ook voor kiezen om jouw huidige voorschot te behouden.   

Denk je dat het voorschot niet past bij jouw verbruik? Dan bespreken we dat graag. Neem daarvoor contact op met onze klantenservice via 085-2734567.

Hoe vaak kan ik mijn meterstand doorgeven?

Er kan alleen een meterstand ingevoerd worden als er nog geen meterstand bekend is van maximaal 15 dagen of jonger. Wij verzoeken je één keer in de 2 maanden jouw meterstand door te geven. Zo kunnen wij op basis van uw daadwerkelijk verbruik een nauwkeurig voorschotadvies geven.  Hiermee voorkom je verrassingen op jouw jaarafrekening.

Hoe wordt mijn voorschot berekend?

We berekenen jouw voorschot door de vaste kosten en het verwachte warmteverbruik voor het huidige stookseizoen bij elkaar op te tellen en te delen door het aantal maanden voor je jouw jaarafrekening ontvangt. Daarbij houden we rekening met onder meer de grootte van jouw woning, de verwachte buitentemperatuur en het historisch verbruik.

Kan ik mijn tarieven ook online bekijken?

Ja, dat kan. Op onze pagina tarieven zie je in een oogopslag welke tarieven we in rekening brengen. Wil je meer inzicht in de tarieven die specifiek op jouw van toepassing zijn? Neem dan een kijkje op jouw persoonlijk account op ons online klantenportal Mijn Warmte

Waarom is mijn voorschot aangepast?

Als jouw voorschot is verhoogd, kan dat verschillende oorzaken hebben:

  • De tarieven voor warmte zijn gewijzigd.
  • De nieuwe verbruiksperiode is langer dan 12 maanden. Dat komt voor wanneer de meterstand eerder is opgenomen/doorgegeven dan het moment waarop de jaarafrekening wordt opgemaakt.
  • Als blijkt dat het voorschot niet toereikend is geweest op basis van jouw afgenomen verbruik het afgelopen stookseizoen.

Als jouw voorschot verlaagd is, kan dat verschillende oorzaken hebben:

  • De tarieven voor warmte zijn gewijzigd.
  • De nieuwe verbruiksperiode is korter dan 12 maanden. Dat komt voor wanneer de meterstand eerder is opgenomen/doorgegeven dan het moment waarop de jaarafrekening wordt opgemaakt.
  • Als blijkt dat het voorschot afgelopen stookseizoen ten opzichte van jouw afgenomen verbruik te hoog was ingesteld.

Waarvan hangt mijn warmteverbruik af?

Bekijk deze pagina voor informatie over warmteverbruik.

 

Hoe wordt mijn verbruik gemeten?

Op jouw afleverset bevindt zich een warmtemeter, hierop kun je de afgenomen hoeveelheid warmte zien.

 

Hoe bepaalt Ennatuurlijk de kosten voor iedere soort afleverset?

Voor iedere afleverset zijn de kosten opgebouwd uit de volgende onderdelen:

  • Gebruik - Kosten voor het gebruik van de afleverset op basis van een redelijke levensduur van het apparaat.
  • Onderhoudskosten - De gemiddelde onderhoudskosten voor een afleverset. 
  • Service - Vergoeding voor de kosten die te maken hebben met service, zoals 24/7 dagen beschikbaarheid van een storingsdienst en monteurs en administratieve kosten.
  • Rente - Een vergoeding voor het geld dat is geïnvesteerd in de aanschaf en plaatsing van de afleverset.


We berekenden per type afleverset het gemiddelde van de kosten en stelden een tarief vast dat wordt verdeeld over de twaalf voorschotten die je betaalt in een jaar.

Klik hier voor het tarievenblad of kijk op Mijn Warmte voor jouw tarief. 

Waarom betaal ik meetkosten?

De Warmtewet bepaalt dat vanaf 1 januari 2014 het meettarief niet langer een onderdeel is van de vaste kosten warmte, maar apart op de rekening wordt vermeld. Meetkosten zijn een vergoeding voor het ter beschikking stellen van de meter, opname van de meterstand, controle op juistheid en volledigheid (datacollectie) van de meterstand en de administratieve verwerking van de meterstanden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) stelt het meettarief voor het warmteverbruik vast in een tariefbesluit.

 

Ik moet bijbetalen op mijn jaarafrekening en kan dit niet in een keer betalen. Is een betalingsregeling mogelijk?

Ennatuurlijk denkt graag met je mee en kan jouw betaling eventueel over enkele maanden verdelen. Hieraan zijn enkele voorwaarden verbonden die afhankelijk zijn van jouw situatie. Voor meer informatie over een betalingsregeling neem je contact op met onze klantenservice. Onze medewerkers zijn van maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 08.00 tot 18.00 uur via het telefoonnummer 085-2734567. 

 

Waarom en hoe berekende Ennatuurlijk mijn meterstand?

Op het moment van jouw afrekenperiode konden wij de meterstand niet op afstand uitlezen of we ontvingen jouw meterstand niet of te laat. Daarom berekenden wij jouw meterstand op basis van de zogeheten temperatuurmethode

 

Kan ik een overzicht van mijn betaalde voorschotten inzien?

Ja. Log in op ons online klantenportal Mijn Warmte en kies voor de tegel Mijn facturen.

Volgens mij klopt de grafiek met mijn verbruik niet. Kan dat?

Dat kan inderdaad voorkomen als wij een tijdje geen meterstanden van je ontvingen. Wij berekenen het verbruik in de maanden na de laatste daadwerkelijke meterstand op basis van het historisch verbruik en de buitentemperatuur. Dat zijn natuurlijk aannames. Hoe vaker u uw meterstand doorgeeft, hoe realistischer en nauwkeuriger de grafiek is. 

 

Mijn meterstand is niet geaccepteerd. Wat moet ik nu doen?

Als jouw meterstand niet geaccepteerd wordt in Mijn verbruik op Mijn Warmte ontvangen wij daar automatisch een melding van. Wij controleren de doorgegeven meterstand handmatig en voegen deze alsnog toe. Als we nog vragen hebben, nemen wij contact met je op.

 

Hoe pas ik mijn maandelijks voorschot aan?

*Niet alle functionaliteiten zijn al beschikbaar in Mijn Warmte. Onze klantenservice helpt je graag!

Via Mijn voorschot op ons online klantenportal Mijn Warmte kun je jouw voorschot controleren. Je kunt ervoor kiezen om dit te doen op basis van de huidige meterstand of dat je een nieuwe meterstand wilt invoeren. We geven je altijd een nieuw voorschotadvies zoals wij hem op dat moment voor je berekend hebben. Je kunt vervolgens het gewenste voorschotbedrag invoeren. Dit voorschot kan maximaal 10 procent lager liggen dan ons berekende voorschot. Wel kun je het voorschot tot 100% verhogen. Je kunt er uiteraard ook voor kiezen om het huidige voorschot te behouden.   

Denk je dat het voorschot niet past bij jouw verbruik? Dan bespreken we dat graag. Neem daarvoor contact op met onze klantenservice via 085-2734567.

 

Waarom moet ik zelf mijn meterstanden doorgeven?

Ennatuurlijk neemt je meterstand op vaste momenten op. Als je zelf jouw meterstand regelmatig doorgeeft via Mijn verbruik op ons online klantenportal Mijn Warmte krijg je een scherper inzicht in je verbruik. Ook kunnen wij jouw toekomstige voorschot dan nog nauwkeuriger berekenen. 

 

Hoe geef ik mijn meterstand door?

Je kunt jouw meterstanden doorgeven via Mijn verbruik in Mijn Warmte. Daarvoor heb je een account nodig. 

 

Hoe krijg ik inzicht in mijn voorschot?

Benieuwd of jouw voorschot toereikend is? Of juist te hoog? Via Mijn verbruik op ons online klantenportal Mijn Warmte geef je – het liefst op regelmatige basis – jouw huidige meterstand door en ontvang je een bijpassend voorschotadvies. Zo houd je het hele jaar door inzicht in jouw verbruik en pas je, als je dat wilt, je voorschot daarop aan. Op die manier voorkom je verrassingen op de jaarafrekening.