Zoekresultaten

resultaten voor ""

Waarom betaal ik meetkosten?

Meetkosten zijn een vergoeding voor het ter beschikking stellen van de meter, de opname van de meterstand, controle op juistheid en volledigheid (datacollectie) van de meterstand en de administratieve verwerking van de meterstanden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) stelt het maximum meettarief voor het warmteverbruik vast in het tarievenbesluit.

 

Wat doet mijn warmtemeter?

Woningen die zijn aangesloten op het warmtenet van Ennatuurlijk beschikken over een warmtemeter die op korte afstand kan worden uitgelezen door onze meteropnemers.

Deze werkwijze heeft heel wat voordelen:

  • Jouw voorschot wordt heel nauwkeurig vastgesteld.
  • Je ontvangt jaarlijks een correcte jaarafrekening op basis van daadwerkelijke meterstanden.
  • Je hoeft  een meteropnemer geen toegang te verlenen tot jouw woning.
  • Je hoeft niet jaarlijks zelf jouw meterstanden door te geven.

Wat is een RF-module?

RF staat voor radio frequency. De RF-module is gemonteerd in jouw warmtemeter en maakt het voor de meteropnemer mogelijk om op afstand meterstanden uit te lezen. Alleen de meteropnemer kan jouw meterstand uitlezen en alleen als hij in de directe omgeving van de module komt.

 

Kunnen anderen de warmtemeter uitlezen?

Nee, de warmtemeter is beveiligd.

 

Wat is het verschil tussen een RF-module en slimme meter?

Slimme meters hebben meer technische mogelijkheden. Zo is er tweerichtingsverkeer mogelijk tussen de slimme meter en energieleverancier. Een RF-module kan alleen uitgelezen worden. Ook kan de energieleverancier via een slimme meter een installatie op grote afstand in- en uitschakelen. Bij een RF-module moet de meteropnemer zelf in de buurt zijn. Tot slot registreert een slimme meter meterstanden automatisch per uur. Met een RF-module heeft de meteropnemer alleen inzicht in jouw meterstanden op het moment van opname.

 

Kan ik de RF-module op basis van de Warmtewet laten verwijderen?

Nee, volgens de Warmtewet kun je een op afstand uitleesbare meter weigeren als de plaatsing ervan wordt aangeboden, maar kan hij achteraf niet verwijderd worden. Je kunt het bedrijf dat opdracht geeft voor het uitlezen van de meter, in jouw geval is dat dus Ennatuurlijk, wel vragen om dat niet meer te doen. Wil je dat? Stuur ons dan een brief naar postbus 1200, 5602 BE, Eindhoven of een e-mail op klantenservice@ennatuurlijk.nl. Dan lezen we jouw meterstand niet meer op afstand uit en moet je die via Mijn Warmte aan ons doorgeven. 

 

Hoe vaak leest Ennatuurlijk mijn meterstanden uit?

Ennatuurlijk leest jouw meterstanden minstens een keer per jaar uit. Dit doen wij ongeveer een maand voordat je jouw jaarafrekening ontvangt. De meterstanden die wij hebben uitgelezen, kun je inzien via Mijn Warmte.

 

Hoe weet ik dat jullie een correcte meterstand uitlezen?

Het uitlezen gaat automatisch. Wie wil nagaan of wij een goede meterstand hebben uitgelezen, doet dat eenvoudig aan de hand van zijn jaarafrekening. De meterstand die daarop staat, is meestal maximaal een maand oud en kan dus niet ver afliggen van je huidige meterstand. 

 

Waarom vragen jullie mij om zelf mijn meterstand door te geven?

Heel soms komt het voor dat het ons niet lukt om een meterstand uit te lezen. Dat kan een technische oorzaak hebben, maar het kan ook komen doordat je ons hebt verzocht om niet op afstand uit te lezen. Dan vragen wij je om zelf jouw meterstand aan ons door te geven via ons online klantenportal Mijn Warmte

 

Levert de slimme warmtemeter stralingsgevaar op?

Nee, de warmtemeter voldoet aan de internationale voorschriften en specificaties met betrekking tot elektromagnetische straling. De straling is onschadelijk en vergelijkbaar met een babyfoon of een afstandsbediening voor de televisie.