Mobiel menu
Home
Tekst

Voor een betrouwbare levering moeten onze opwekcentrales, leidingen, stations en afleversets (kortom: onze assets) in topconditie blijven. De kunst is om te kijken wat nodig is om de beste prestatie te leveren én tegelijkertijd voortdurend te innoveren en te verduurzamen. En dat alles tegen de scherpste prijs.

Bescheiden op de achtergrond, maar o zo belangrijk, werken tientallen collega’s door het hele bedrijf aan de kwaliteit van onze assets. Dat zijn alle fysieke middelen die we nodig hebben om warmte te produceren en bij de klant af te leveren, boven de grond en onder de grond. Assetmanager Carlo Biemans is verantwoordelijk voor assetmanagement in Eindhoven en Helmond: “Goed onderhoud en beheer van onze assets is van groot belang, met name voor de leveringszekerheid. Onze klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat ze warmte en koude ontvangen wanneer dat nodig is, en zoals we dat ook wettelijk verplicht zijn. Tegelijkertijd moeten de kosten laag blijven. Dat vraagt onderhoud en beheer op het scherpst van de snede.”

Tekst

Datagedreven beheer

Voor de beste onderhoudsstrategie maken assetmanagers gebruik van een geavanceerd assetmanagementsysteem, waarin kenmerken, type, leeftijd en staat van elk object en elk onderdeel daarvan staan opgenomen. Carlo: “Om te bepalen waar en wanneer we onderhoud moeten plegen, maken we met behulp van de data een uitgebreide risicoanalyse. Zo kijken we naar het risico dat een asset uitvalt of storingen geeft en naar de impact van een eventuele storing. Een storing in een wijkstation treft bijvoorbeeld minder klanten dan een grote storing in een opwekcentrale. En een kleine lekkage in een makkelijk bereikbare leiding in de polder heeft minder prioriteit dan een lekkage van een leiding onder het spoor door. Op basis van deze analyse bepalen we wat het komende jaar nodig is en wat de benodigde investering is. Dat leggen we vast in een langetermijnassetplanning.”

Tekst

Verduurzamen kan niet in één keer

Innoveren en verduurzamen gebeurt vooral op het moment dat een asset of onderdeel aan vervanging toe is. Ook hier maken de assetsmanagers de afweging: Wat is het belangrijkst? En wat levert de grootste energie- en/of CO2-besparing op? Carlo: “Voor verduurzaming focussen we nu eerst op onze grootste en minst duurzame warmtenetten: Helmond en het Amernet (warmtenet in Midden- en West-Brabant). Want we kunnen niet alles tegelijk doen.” Daarnaast werken de assetmanagers samen met engineers en consultants aan optimalisatie van het warmtenet. “Met het nieuwe besturingssysteem kunnen we bijvoorbeeld de opwek en levering steeds nauwkeuriger op elkaar afstemmen en inzetten. Daardoor wordt onze dienstverlening steeds efficiënter en besparen we energie en kosten. Hoe kunnen we bijvoorbeeld warmte van een lagere temperatuur leveren zonder dat dat ten koste gaat van het comfort.”

Tekst

Beheer in eigen huis

Na tien jaar van goede samenwerking met Veolia Energie Netwerken (VEN) hebben we het beheer van onze warmtenetten weer in eigen huis. Op 1 januari 2024 kwamen maintenance coördinatoren, beheerders, teammanagers en operators met hun werk mee naar Ennatuurlijk. De ruim zestig medewerkers vormen nu het team Operations & Services. De voordelen zijn groot: met strategie, beleid én nu ook beheer in eigen huis beschikken we over alle expertise die nodig is voor nog scherpere beheerbeslissingen. De voordelen waren direct merkbaar. “We weten elkaar te vinden en staan met de neuzen dezelfde kant op”, aldus Carlo en Alexander. Voor de uitvoering van onderhoud en reparaties werken we nog samen met Veolia Gebouwen Beheer (VGB) en andere onderaannemers in het land. Het bedrijfsvoeringscentrum zit nu nog op de oude Veolia-locatie in St. Michielsgestel. Maar omdat wij voor zekerheid gaan, is er ook een wens om een backup-locatie in te richten in Eindhoven.

Media
BVC
Tekst

Vaklui in het veld

Bij het beheer zijn goede data en slimme systemen belangrijk, maar waarmee we echt het verschil maken zijn de vaklui in het veld. Niet voor niets heeft Ennatuurlijk sinds begin dit jaar die professionals weer in eigen huis. Hieronder valt het bedrijfsvoeringscentrum (BVC) dat 24/7 garant staat voor leveringszekerheid, net als de beheerders en maintenance coördinatoren. Zij besturen de 450 bovengrondse installaties op locatie, monitoren of alles goed werkt en doen inspecties en klein onderhoud. Alexander Vinke, teammanager BVC, legt uit wat de toegevoegde waarde van kennis uit de praktijk is: “Sommige beheerders werken al decennialang met dezelfde installaties. Ze kennen de storingshistorie, weten precies welk onderhoud eraan gepleegd is en kennen de eigenaardigheden van elke installatie. Met hun passie voor techniek en hun jarenlange ervaring weten ze precies of een onderdeel misschien nog wel een jaartje meekan of echt aan vervanging toe is.” Carlo voegt toe: “Wij hebben hun input hard nodig om de informatie over onze assets actueel te houden en de juiste dingen op het juiste moment te doen. Onze langetermijnplannen bespreek ik ook met hen. Zo kunnen we scherpere beheerkeuzes maken en uiteindelijk kosten besparen.”

Tekst

24/7 Paraat voor storingen

Gaat er onverhoopt toch wat mis met de assets, dan zorgt het BVC dat de storing snel wordt opgelost. Op de BVC-locatie in St. Michielsgestel houdt een team van vijftien operators via dertig grote schermen alle warmtenetten van Ennatuurlijk goed in de gaten. Vanuit het BVC kunnen we ook alle bovengrondse installaties op afstand bedienen, waaronder de opwekinstallaties. Elke storingsmelding in het warmtenet komt bij het BVC binnen. “Storingen zijn in de regel binnen acht uur opgelost. En dat is knap werk”, zegt Alexander. “Want de storing moet vaak eerst nog worden opgespoord. Als we bijvoorbeeld een melding krijgen over een wijkstation dat is uitgevallen, gaan we eerst op zoek naar de oorzaak. Soms komt het door drukverlies dat is ontstaan door een lekkage in een leiding. We nemen dan direct contact op met de locatiebeheerder. Die zoekt dan samen met onze hoofdaannemer VGB waar het lek zit, waarna het betreffende stuk leiding wordt afgesloten voor reparatie. Daarna brengen wij op afstand de warmtelevering weer op gang. Mensen merken er meestal niets van.” Bij heel grote storingen neemt het BVC ook contact op met de betrokken assetmanager, desnoods ’s nachts. “We hebben dus het liefst geen contact met elkaar”, zegt Carlo lachend.

Tekst

Op weg naar ISO55000

Met nieuwe werkwijzen, goede samenwerkingen en de juiste expertise in huis werken we de komende jaren aan een steeds verdere optimalisatie van het assetbeheer. Carlo: “Over vijf jaar behoren we tot de kleine groep energiebedrijven die ISO55000-gecertificeerd is. Dan hebben we volledig grip op onze assets. Ze leveren dan de beste prestatie tegen de scherpste prijs, precies zoals we dat voor ogen hebben.”

Tekst

Meer lezen? Download ons magazine

Dit artikel komt uit de 5e edtie van ons magazine Doorpakken.

Benieuwd? 

Download ons magazine

Media
Cover Doorpakken 24-25