Alles over betalen en rekeningen
Op deze pagina vind je informatie over het betalen van je rekening en wat je kunt doen als je moeite hebt om deze te betalen.
Welke facturen ontvang ik van Ennatuurlijk?
Voorschot
Als klant bij Ennatuurlijk betaal je maandelijks een voorschot. Bij het vaststellen van je voorschot houden we rekening met onder meer de grootte van je woning, de verwachte buitentemperatuur en het historisch verbruik. Door maandelijks een vast bedrag te betalen, worden je energiekosten beter verspreid over het jaar. Lees hier alles over jouw voorschot.
Jaarafrekening
Eenmaal per jaar ontvang je een jaarafrekening. Op de jaarafrekening zie je de werkelijke totale kosten vergeleken met het totaalbedrag van de betaalde voorschotten. De maand waarin je jouw jaarafrekening ontvangt ligt aan de plaats waarin je woont. Je kunt dit terugvinden door in te loggen op Mijn Warmte en te kiezen voor de tegel ‘Mijn facturen’. Verder vind je hier uitleg over de begrippen op je jaarafrekening, of kun je deze video bekijken.
Eindafrekening
Ga je verhuizen? Dan maken wij voor jou een eindafrekening op. Deze ziet er hetzelfde als als de jaarafrekening, met verschil dat het de laatste factuur is die je van Ennatuurlijk ontvangt.
Hoe kan ik mijn facturen betalen?
Je kunt je facturen betalen via automatische incasso of door handmatige overschrijving.
Kies je voor handmatige overschrijving? Dan betaal je service- en administratiekosten. Deze bedragen € 1,00 per factuur als je de facturen per post wil ontvangen, of € 0,50 per factuur als je deze per e-mail wil ontvangen. Betalen via automatische incasso is gratis. De automatische incasso vindt plaats omstreeks de 25e van de maand.
Zowel het aanpassen van je betaalwijze, als het doorgeven van jouw communicatievoorkeur kan eenvoudig op ons online klantenportal Mijn Warmte via de tegel 'Mijn gegevens'. Je kunt je betaalwijze ook doorgeven via dit SEPA-formulier.
Wat moet ik doen als ik mijn rekening niet kan betalen?
Wij vinden het natuurlijk enorm vervelend voor je als je moeite hebt om je warmtefactuur te betalen. Het belangrijkste is om hierover met ons in gesprek te gaan. Neem daarom bij voorkeur telefonisch contact met ons op als je je rekening niet kunt betalen.
Je kunt tijdens kantooruren bellen naar 085-2734567. Wij kijken graag samen met je wat er in jouw situatie mogelijk is. In onderstaande video vertelt Wouter hier meer over.
Wat kan je doen als je jouw rekening niet kan betalen?
Deze keer kreeg Opa Joop een persoonlijke vraag binnen van Sylvie. Zij heeft moeite om haar rekening te betalen en vraagt aan Opa Joop wat ze nou het beste kan doen. Expert Wouter komt bij Opa langs en bespreekt met hem dat het belangrijk is dat Sylvie contact met ons opneemt en hoe wij Sylvie dan kunnen helpen.
Lees er meer over in Hot Topic
Wanneer je geen contact opneemt is dit wat je kunt verwachten:
- Ongeveer een week na de uiterste betaaldatum van een factuur krijg je van ons een eerste kosteloze betalingsherinnering.
- Als een reactie of betaling na de betalingsherinnering uitblijft, krijg je twee weken later een aanmaning met incassokosten.
- Als we na de aanmaning nog geen betaling hebben ontvangen of een afspraak kunnen maken, ontvang je een laatste kennisgeving van de openstaande factuur.
- Tot slot kan de openstaande factuur worden overgedragen aan en deurwaarder. De deurwaarder neemt dan rechtstreeks contact met je op.
Uiteraard proberen wij je gedurende dit traject ook zelf telefonisch te bereiken, of via een SMS.
Wanneer wij langdurig geen betaling van je ontvangen en het ook de deurwaarder niet lukt om samen met je een betaalplan op te stellen, is het mogelijk dat wij een afsluittraject starten. Je wordt dan van ons warmtenet afgesloten en wij leveren geen warmte meer op je adres. Wij zetten ons bij elke stap in om dat te voorkomen!
Keurmerk Sociaal Verantwoord Incasseren
In juni 2024 heeft Ennatuurlijk het Keurmerk Sociaal Verantwoord Incasseren ontvangen. Dit keurmerk laat zien dat Ennatuurlijk zich inzet voor klanten in financiële nood. Ennatuurlijk is de eerste energieleverancier die dit keurmerk heeft verkregen. En daar zijn we trots op!
Incasseren kan op verschillende manieren. Bij Ennatuurlijk kiezen we bewust voor sociaal verantwoord incasseren. Dit betekent dat we respectvol en eerlijk te werk gaan, waarbij we klanten helpen om hun financiële uitdagingen aan te pakken. Het is een incassomethode die ervoor zorgt dat iemand zijn of haar financiële problemen onder ogen komt en ermee aan de slag gaat. We denken actief mee met onze klanten om haalbare oplossingen te vinden.
Wouter, senior incassomedewerker bij Ennatuurlijk: “Wij zijn super blij met het Keurmerk SVI! Het bevestigt dat we goed bezig zijn in de incassowereld. Tegelijkertijd zien we het als een kans om onze processen verder te verbeteren en de incassowereld nóg socialer te maken.”
Lees hier meer over het Keurmerk Sociaal Verantwoord Incasseren.
Hoe komt het tarief tot stand?
Hoe komt het tarief tot stand en wat wat is de rol van de ACM hierbij? In een animatie van ca. 1,5 minuut leggen we het aan je uit.
Meer weten over je tarief?
Klik hier voor meer informatie
Of Dionne van onze klantenservice helpt je graag verder.