Hot topic: Wat kan ik doen als ik moeite heb om mijn warmterekening te betalen?

Tekst

Door de gestegen energieprijzen zijn ook de warmtetarieven van Ennatuurlijk omhoog gegaan. Margo uit Lelystad laat onze klantenservice weten dat ze de warmterekening van Ennatuurlijk nauwelijks kan betalen. Ze wil weten wat ze daaraan kan doen.

Bekijk je voorschotbedrag

Tekst

“Ik ben blij dat Margo contact met ons opneemt”, zegt Jeroen. Hij is Manager klantenservice & incasso en staat samen met zijn team elke dag klaar om de klanten van Ennatuurlijk te helpen met alle vragen. “Contact met ons opnemen is essentieel. Het is de eerste stap naar een oplossing. Want die is er bijna altijd. Zo kunnen we samen voorkomen dat Margo een grotere achterstand oploopt en voor extra kosten komt te staan. Want daar zit niemand op te wachten, ook wij niet. Ik vertel graag hoe we te werk gaan.”

Media
jeroen van ennatuurlijk
Tekst

Neem contact met ons op

“Contact, daar draait het om. Lukt het je niet om een rekening te betalen, neem dan contact met ons op. Hoe moeilijk dat ook is, want vaak schamen mensen zich voor hun situatie. Dat is nergens voor nodig, je staat niet alleen. Zeker niet in deze tijd. We willen graag met je in gesprek. Samen kunnen we kijken wat er in jouw situatie mogelijk is. Aan de prijs kunnen we niets doen, maar je kunt samen met de medewerker van de klantenservice wel kijken wat er mogelijk is. Zo kunnen we bijvoorbeeld bekijken hoe je verbruik omlaag  kan. Door korter te douchen of je thermostaat een graadje lager te zetten kun je bijvoorbeeld energie besparen. Maar je kunt ook aan kleine maatregelen denken zoals tochtstrippen. Alle kleine beetjes helpen.”

Bekijk hier alle bespaartips
 

Tekst

Samen kijken naar de mogelijkheden

“Je wilt niet worden verrast door een hoge jaarafrekening of een opgelopen achterstand. Daarom is het  belangrijk om samen in gesprek te gaan en te bekijken wat wel mogelijk is. Als je betalingsproblemen tijdelijk zijn, kun je zelf je voorschotbedrag aanpassen tot een bepaald minimum via ons klantenportaal Mijn Warmte (Lees hier hoe je dat doet). Dat bedrag kan een medewerker van de klantenservice tijdelijk nog verder verlagen. We vragen je dan wel om ook iets aan energiebesparing te doen. Het is belangrijk om dit goed te overleggen met de klantenservice omdat we natuurlijk willen voorkomen dat je door een te laag voorschot en een te hoog verbruik alsnog veel extra moet betalen op je jaarrekening. Wij geven je hier graag advies over.

Soms kunnen we een betalingsregeling aanbieden. Maar onze middelen zijn beperkt: we blijven een energiebedrijf en geen professionele schuldhulpinstantie. Als betalingsproblemen structureel zijn, verwijzen we je door naar experts bij de gemeente die je verder kunnen helpen, bijvoorbeeld met hulp bij energiearmoede of schuldhulpverlening.”

Het is belangrijk om samen in gesprek te gaan en te bekijken wat wel mogelijk is.

Tekst

Incasso start bij niet betalen en geen contact

“Als je je termijnbedrag niet betaalt en je hebt ook geen contact met ons opgenomen, dan start ons incassoproces. We beginnen met een simpele herinnering. Want het kan iedereen overkomen dat een automatische betaling een keer niet lukt of dat je vergeet te betalen. Als we dan nog niets van je horen en geen betaling zien, gaan we contact zoeken. Via sms, via telefoon, per brief en – in uitzonderlijke gevallen – gaan we zelfs persoonlijk langs. We doen er alles aan om in contact te komen omdat we willen voorkomen dat we incassokosten moeten gaan rekenen, waardoor de rekening alleen maar verder oploopt.”

Tekst

Als allerlaatste stap moeten we in uitzonderlijke gevallen naar deurwaarder

“Maar als mensen niet betalen of als we geen contact krijgen of als mensen betalingsafspraken niet nakomen, kunnen we helaas niet anders dan vervolgstappen zetten. Eerst sturen we aanmaningen, waarbij we op een gegeven moment ook kosten in rekening moeten gaan brengen. Als echt niets werkt dragen we een klant over aan de deurwaarder. We hebben onze deurwaarders zorgvuldig geselecteerd. De deurwaarders waar wij mee samenwerken zijn net als wij gericht op contact en samen naar een oplossing zoeken. Zij zijn daar beter op ingericht dan wij. Meestal komt het dan ook goed en komt de deurwaarder samen met de klant tot afspraken. Maar het blijft zonde dat de rekening dan ook al flink is opgelopen door deurwaarderskosten.”

Dus: neem alsjeblieft contact met ons op

“Kortom: lukt het je niet om de je rekening te betalen neem dan contact met ons op. De medewerkers van de klantenservice zitten elke dag van 8.30 – 17.00 uur voor je klaar om je te helpen en samen naar een oplossing te zoeken.”

Tekst

Zo werkt de deurwaarder

Mensen hebben niet altijd een goed beeld van deurwaarders. Dat deurwaarders je spullen meenemen of je warmte laten afsluiten, komt nog maar zeer zelden voor. Antoon Donkers, directeur van deurwaarderskantoor Janssen en Janssen (waar Ennatuurlijk al jaren mee samenwerkt), heeft nog altijd dagelijks met dat vooroordeel te maken. “Het is goed dat mensen een beetje ontzag voor ons vak hebben. Maar we proberen zulke acties zoveel mogelijk te voorkomen. Liever gaan we in contact, zoeken we oplossingen en maken we goede afspraken.”

Lees verder

Meer weten?

Onder meer Dionne van onze klantenservice helpt je graag verder.

 

085-2734567
klantenservice@ennatuurlijk.nl

Wat vind jij van Hot topic: Wat kan ik doen als ik moeite heb om mijn warmterekening te betalen?

Wat vind jij van Hot topic: Wat kan ik doen als ik moeite heb om mijn warmterekening te betalen?

Bedankt voor het geven van jouw waardering!
Deze staat in de wachtrij om goedgekeurd te worden door een van onze website beheerders.
Na goedkeuring zal deze worden gepubliceerd.

Sluit dit venster