Warmtetarieven

Tekst

tarieven ennatuurlijk

Als je in een huis woont dat is aangesloten op een warmtenet heb je geen aardgasaansluiting meer. Je verbruik wordt anders geregistreerd dan in een huis met gas. Ook worden de kosten anders berekend.  Op deze pagina vind je alles over je warmtetarief. 

Hoe wordt het warmteverbruik gemeten? 

In je huis hangt een afleverset met daarop een warmtemeter. Deze warmtemeter meet de warmte die je verbruikt voor het verwarmen van je huis en warm water.  

Tekst

Hoe worden de kosten voor warmte berekend? 

De kosten worden berekend op basis van je verbruik en het warmtetarief. De hoeveelheid warmte die je gebruikt, wordt gemeten in gigajoule. Eén GJ komt overeen met 32,68 m3 aardgas. Je betaalt maandelijks een voorschot en eenmaal per jaar ontvang je een jaarafrekening. Op de jaarafrekening ziet je de werkelijke totale kosten vergeleken met het totaalbedrag van de betaalde voorschotten. Het is afhankelijk van waar je woont, wanneer je de jaarafrekening ontvangt.  

Tekst

Hoe wordt het warmtetarief vastgesteld?  

Het warmtetarief is gebaseerd op de kosten voor de inkoop en productie van warmte. Het wordt 1 keer per jaar aan het einde van het jaar vastgesteld en geldt van 1 januari tot en met 31 december. Het verandert tussentijds niet. Dat geeft duidelijkheid en rust. Je ontvangt van ons elk jaar in januari informatie over het nieuwe warmtetarief met een advies voor je maandelijkse voorschotbedrag. Op de website www.mijnwarmte.nl vind je altijd de actuele informatie over je verbruik en je maandelijkse voorschot.  

Kan ik kiezen voor een andere leverancier van warmte?

Linker kolom

Als je woning is aangesloten op aardgas dan kun je zelf een energieleverancier kiezen. Dat kan bij een warmtenet niet. Ennatuurlijk is eigenaar van het warmtenet en levert dan automatisch ook de warmte in je huis. Dat kan in de toekomst gaan veranderen maar zover is het nog niet. Om te voorkomen dat je teveel gaat betalen heeft de overheid de warmtewet gemaakt waarin er voor jou 3 belangrijke zaken zijn geregeld: 

  1. De zekerheid dat wij je altijd warmte leveren. 
  2. De service is goed. 
  3. Je betaalt niet meer dan mensen die zijn aangesloten op gas. De kosten voor een aansluiting op een warmtenet mogen niet hoger zijn dan wat je zou betalen voor een aansluiting op aardgas.  
Rechter kolom

Ook Opa Joop had de vraag waarom hij niet kon kiezen voor een warmteleverancier. Onze collega Debbie legt dit aan hem uit.

Tekst

De stijging van de energiekosten

De productie van warmte is nog altijd deels afhankelijk van gas en stroom. Zelfs de in- en verkoopprijzen van duurzamere warmte zijn in Nederland aan de gasprijs gekoppeld, via wetgeving en subsidies. Dat betekent dat de prijzen van warmte omhooggaan als de gas- en stroomprijs stijgt. Als warmteleverancier vinden wij het onze verantwoordelijkheid de prijsstijging zo laag mogelijk te houden. Daarom is ons uitgangspunt dat we alleen de extra kosten doorberekenen.  

Alles over de tarieven

Tekst

Jouw persoonlijke tarief  

Benieuwd naar het tarief dat jij voor warmte betaalt? Je vindt jouw actuele tarief in je persoonlijke account op Mijn Warmte. 

Linker kolom

Hoe activeer ik een Mijn Warmte account? 

We leggen dit uit in het stappenplan. Ben je al vaker op Mijn Warmte geweest? Log dan in met je e-mailadres en wachtwoord. Is het de eerste keer? Klik dan op de oranje knop ‘Bestaande klant’ (dus niet: ‘Nieuwe klant’). Er komt een nieuw scherm waar je je e-mailadres invult, druk vervolgens op ‘Check’. Is het e-mailadres al bij ons bekend? Dan ontvang je een link om een wachtwoord aan te maken. Is het e-mailadres niet bekend? Bel dan onze klantenservice om je e-mailadres door te geven: 085-27 34 567. Wij maken dan een account voor je aan. 

Lees hier hoe je stap voor stap een account aanmaakt

 

Rechter kolom

Jouw voorschot controleren en aanpassen? 

Wij adviseren je om 1x per twee maanden te controleren of het voorschot dat je betaalt, nog past bij wat je verbruikt. Als het verbruik hoger is dan het voorschot, adviseren wij om je voorschot te verhogen zodat je later minder kans hebt om te moeten bijbetalen.  

Wil je je voorschot controleren of aanpassen? Dat kan eenvoudig via www.mijnwarmte.nl. Hier vind je jouw warmtetarief en kan je snel en eenvoudig gegevens doorgeven, controleren en/of wijzigen. Een beetje hulp nodig? In ons stappenplan lees je hoe je kunt inloggen om te controleren of je voorschotbedrag nog voldoende is. Zo wordt de kans dat je achteraf moet bijbetalen kleiner.

Lees hier stap voor stap hoe je je voorschot aan kunt passen

Tekst

Meest gestelde vragen  

We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt over de stijging van de energieprijzen in 2022. Daarom hebben we de meest gestelde vragen met antwoorden voor je op een rijtje gezet.  

Bekijk de vragen en antwoorden 

Meer weten over je tarief?

Onder meer Dionne van onze klantenservice helpt je graag verder.

Je kunt ons bereiken via:
Whatsapp: 0611461151
telefoon: 085-2734567
mail: klantenservice@ennatuurlijk.nl

Wat vind jij van Warmtetarieven

Wat vind jij van Warmtetarieven

Bedankt voor het geven van jouw waardering!
Deze staat in de wachtrij om goedgekeurd te worden door een van onze website beheerders.
Na goedkeuring zal deze worden gepubliceerd.

Sluit dit venster